Vlam stelt jaarprogramma 2002 voor

Ook in 2002 zullen in de media weer een rits campagnes worden gevoerd ter promotie van Vlaamse land-, tuinbouw- en visserijproducten. Dat bleek bij de voorstelling van het jaarprogramma van de VLAM voor volgend jaar. De dienst werkt voortaan onder de voogdij van de Vlaamse minister van economie, in plaats van onder die van milieu.
18 december 2001  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:52
Ook in 2002 zullen in de media weer een rits campagnes worden gevoerd ter promotie van Vlaamse land-, tuinbouw- en visserijproducten. Dat bleek bij de voorstelling van het jaarprogramma van de VLAM voor volgend jaar. De dienst werkt voortaan onder de voogdij van de Vlaamse minister van economie, in plaats van onder die van milieu.

Vlam, het Vlaams Promotiecentrum voor Agro- en Visserijmarketing, is misschien niet zo bekend, haar gesmaakte campagnes en slogans zijn dat ongetwijfeld wel(de melksnorrencampagne, de bioblos, "varkensvlees altijd verrassend(lekker", "een bloem kan wonderen doen"...).

De dienst voert zowel in binnen- als buitenland promotie voor Vlaamse groenten, fruit, bloemen, vlees, vis, zuivel en brood. Voor elk product(groep) gebeurt dit op een aparte manier, aangepast aan de doelgroep en de doelstellingen. Internet, tv en radio zijn de jongste jaren de belangrijkste communicatiekanalen geworden. Uiteraard worden ook andere kanalen gebruikt en zijn er acties op het terrein (verkooppunten, scholen,...).

Sinds kort hebben de verschillende sectorgroepen, bestaande uit vertegenwoordigers van alle representatieve beroepsorganisaties, een grotere beslissingsmacht. Terwijl ze vroeger vooral een adviserende rol vervulden, leggen ze nu autonoom de sectorstrategie en het promotieprogramma vast. De Raad van Beheer bekrachtigt de sectorbeslissingen en kijkt toe op het geheel.

De Raad van beheer wil in de toekomst trouwens werken met een beheersovereenkomst tussen de voogdijminister en Vlam. "We zijn van oordeel dat we met dit initiatief een duurzaam partnership kunnen opzetten met wederzijdse engagementen", aldus Walter Vandepitte, afgevaardigd beheerder, dinsdag op de voorstelling van het jaarprogramma 2002.

Als gevolg van de herschikkingen in de Vlaamse regering in de marge van de goedkeuring van de Lambermontakkoorden, valt Vlam voortaan onder de Vlaamse minister van economie, Jaak Gabriëls.

Vlam werkt in 2002 met een budget van 16,2 miljoen euro (654,6 miljoen frank). Daarvan komt 4,2 miljoen euro van een subsidie van de Vlaamse overheid. De hoofdmoot van de inkomsten (11,3 miljoen euro) komen uit de (verplichte)bijdragen die VLAM heft bij de bedrijven uit de landbouw-, tuinbouw- en visserijsectoren. Met het budget worden de werkingskosten, alsook de promotiecampagnes gefinancierd.

Vlam voert voor 10 sectoren promotie: akkerbouw; groenten en fruit; sierteelt; runderen, kalveren, schapen, geiten en paarden; varkens; pluimvee, eieren en kleinvee; zuivel; visserij en aquacultuur; brood en banket; hoeve-, streek- en bioproducten.

De promotiecampagnes voor de aparte sectoren liggen in handen van een gespecialiseerd team en worden voorafgegaan door een marktonderzoek. Voor de promotie naar de twee belangrijkste buitenlandse afzetmarkten, Duitsland en Frankrijk, heeft de organisatie een eigen uitvalsbasis in Parijs en Keulen. Deze buitenlandse kantoren nemen ook de Zwitserse en Oostenrijkse markt voor hun rekening. Andere buitenlandse afzetmarkten worden in nauw overleg en in samenwerking met Export Vlaanderen bewerkt.

Vlam vindt u op het internet via: www.vlam.be www.nicevzw.be www.aardappel.be www.aardbei.vlam.be www.flandria.vlam.be www.rundvlees.be www.belgianmeat.com www.varkensvlees.be www.certus.be www.konijn.vlam.be www.mmmmmelk.be www.vis.vlam.be www.biogarantie.vlam.be

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek