header.home link

VLAM krijgt extra middelen om relance agrovoedingsketen te faciliteren

26 februari 2021

VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, krijgt extra middelen van de Vlaamse regering om bedrijven met innovatieve ideeën bij te staan voor de promotie van hun land- en tuinbouwproducten in het buitenland. “De brexit en corona zijn een harde dobber voor heel wat agrovoedings- en sierteeltbedrijven. VLAM zal concrete initiatieven nemen op vlak van export, handelsmissies, beurzen, imagocampagnes en communicatie met de consument om onze bedrijven te steunen”, zegt Vlaams minister van Landbouw en Voeding Hilde Crevits.

Lees meer over:

De agrovoedingsketen en de sierteelt zijn belangrijke Vlaamse exportsectoren. Het Verenigd Koninkrijk is de vierde belangrijkste handelspartner is voor Vlaanderen en de sector voelt de gevolgen van de brexit dan ook sterk. Om die bedrijven bij staan, krijgt VLAM drie miljoen euro extra middelen. Die bijkomende steun past ook in het relancebeleid Vlaamse Veerkracht waarbij Vlaanderen tal van initiatieven neemt om bedrijven zuurstof te geven na de coronacrisis.   

Agrovoedingsbedrijven of sierteeltbedrijven die hun producten in het buitenland willen promoten, kunnen daarbij op de steun van VLAM rekenen. Twee jaar lang zal het bedrijven helpen om opnieuw een sterke handelspositie in te nemen. Het grootste deel van de middelen zal gaan naar de VLAM-incubator. Dat is een initiatief dat vorig jaar werd gelanceerd en waarbij 14 projecten financiële steun kregen. Het ging onder meer om initiatieven om Vlaamse paksoi of kersen naar Hong Kong te exporteren, om de promotie van de conference peer of om virtuele beurzen en 3D-bedrijfsbezoeken.

Daarnaast voorziet de minister ook middelen om de export naar Groot-Brittannië te vrijwaren en te ondersteunen. “Ook innovatieve projecten wereldwijd zitten in de pijplijn, evenals steun voor kleinere en startende bedrijven”, legt de minister uit. Er komt ook ondersteuning via verschillende handelsmissies en beurzen in 2021 en 2022. “Ook hier ligt de extra focus op het Verenigd Koninkrijk. Een brexitconsultant en -coördinator zijn sinds januari ook bij VLAM aan de slag om bedrijven individueel bij te staan en om acties uit te werken op deze markt.”

Daarnaast wordt er ook een bedrijf vrijgemaakt voor rechtstreekse communicatie naar de Vlaamse consument. Nu de consumptie van lokale producten terrein heeft gewonnen, wil VLAM daar extra op inzetten. “Er zal onder meer via verschillende media actief gecommuniceerd worden over het vakmanschap en de kwaliteiten van producten van bij ons”, klinkt het.

Het merendeel van de middelen gaat rechtstreeks naar bedrijven. We ondersteunen hun innovatieve ideeën financieel en geven hen zo kansen om impact te creëren

Filip Fontaine - Algemeen directeur VLAM

Filip Fontaine, algemeen directeur van VLAM, is blij met de extra middelen. “De producten van onze diverse landbouwsector zijn wereldtop. Ze verdienen dan ook extra steun na een periode geteisterd door brexit en bezwaard door corona. Via beurzen en missies brengen we de producten én Vlaanderen als exportregio op de voorgrond. Het merendeel van de middelen gaat rechtstreeks naar bedrijven. We ondersteunen hun innovatieve ideeën financieel en geven hen zo kansen om impact te creëren”, aldus Fontaine.

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek