VLAM focust op relance na corona en brexit in 2021

Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijcentrum (VLAM) ziet zijn budget voor 2021 met 4 procent stijgen, tot bijna 30 miljoen euro. Voornaamste reden is de extra subsidie van de Vlaamse overheid om de relance van de export te ondersteunen na de brexit en de coronacrisis. Dat maakte VLAM bekend tijdens de voorstelling van zijn promotieplannen voor 2021.

6 januari 2021  – Laatste update 6 januari 2021 17:21
Lees meer over:

“Voor 2020 maakten we een goed programma, maar dat draaide eventjes anders uit”, vertelt Filip Fontaine, algemeen directeur van VLAM. Door de coronacrisis kwam de export tot stilstand en het regende annulaties van de verschillende vakbeurzen in binnen- en buitenland.

“Niet enkel VLAM, de hele agrovoedingssector kreeg een disruptie als nooit tevoren voor de kiezen”, aldus Fontaine. “Maar we namen de handschoen op. Het kookplatform Lekkervanbijons.be inspireerde Vlamingen letterlijk miljoenen keren en wist nog meer harten te veroveren dankzij de toegenomen belangstelling voor lokaal. We gooiden de actieprogramma’s in binnen- en buitenland om en innoveren was de boodschap. Ook in 2021 gaat VLAM op dat elan verder.”

Het jaarprogramma voor 2021 wordt begroot op bijna 30 miljoen euro, dat is 4 procent meer dan in 2020. Ongeveer de helft van de inkomsten (46%) van VLAM komt uit het bedrijfsleven. Daarnaast leveren de Vlaamse overheid (22%) en de Europese Unie (21%) een belangrijk deel van de inkomsten. “Zo kunnen we ervoor zorgen dat de sectorbudgetten quasi integraal ingezet worden voor de promotie van de producten en diensten”, vertelt Leen Guffens, directeur Promotie. “Dankzij de subsidies kunnen we ook investeren in overkoepelende expertise, denk aan doorgedreven marktonderzoek, communicatie naar voedingsspecialisten, activiteiten voor horeca en retail, een exportplatform en ons eigen kookplatform Lekker van bij ons.”

Verschillende promotiecampagnes krijgen in 2021 een vervolg. Dat is onder meer het geval voor de tastings van de conferenceperen in China, Brazilië, Duitsland en Oostenrijk, groentecampagne ‘Vegetables are the new sneakers’, waarmee millennials aangezet worden om meer groenten te consumeren, Groen van bij Ons en Tuinaannemer.be, acties rond consumptiemelk en kaas, vis van het jaar, en de campagnes rond biologische voeding en korte keten.

Biologische voeding en korte keten

In 2020 startte VLAM met een biocampagne. “We vertellen echte verhalen en zetten de troeven van bio in de kijker”, luidt het. “In 2021 krijgt de campagne een vervolg op tv, online en via sociale media, met de lagzin: kies wat vaker bio met een biografie uit Europa.” Daarnaast blijft het Centrum inzetten op het contentplatform allesoverbio.be, dat opgestart is in 2018.

VLAM wil ook meer Vlamingen aanzetten om hun inkopen te doen rechtstreeks bij de boer. Naast de website rechtvanbijdeboer.be, die alle korteketeninitiatieven verzamelt, staat hiervoor nog een nieuw concept in de stijgers en er wordt gekeken naar nieuwe samenwerkingen met de horeca, provincies, steden en gemeenten in het kader van een mogelijke nieuwe Week van de Korte Keten.

Wat met de beurzen?

In 2021 heeft VLAM 24 internationale vakbeurzen op het programma staan. Of die allemaal zullen kunnen doorgaan, is op dit moment nog niet gekend. “We houden er alvast rekening mee dat de beurzen in het eerste kwartaal niet zullen plaatsvinden”, klinkt het. “Maar we hebben een aantal online alternatieven en hybride formules uitgewerkt om snel te kunnen omschakelen.”

Brexit-begeleider aangesteld

VLAM wil de Britse markt zo goed als mogelijk vrijwaren door te informeren, duiden en goed op te volgen. De reguliere werking van VLAM in het VK wordt in 2021 en 2022 versterkt vanuit het relanceplan van de Vlaamse regering. Zo kan VLAM de export naar de Britse markt op peil houden door gerichte ondersteuning en begeleiding van de exportbedrijven.

Sinds 1 januari heeft VLAM bovendien een brexit-begeleider aangesteld. Ward Verberck zal bedrijven en federaties met raad en daad bijstaan. “Vanuit zijn jarenlange carrière in de internationale handel van voeding heeft Ward de nodige inzichten in import, export, logistiek, douaneformaliteiten én expertise in groothandel en retail”, aldus VLAM. “Hiermee heeft hij alvast de juiste bagage om de exporteurs van VLAM maximaal te ondersteunen na de brexit.” Hij is te bereiken via Ward.verberck@vlam.be of telefonisch op 0473/269 472.

Extra inspanningen na AVP

Sinds eind 2020 is België opnieuw vrij verklaar van de Afrikaanse Varkenspest. Daarmee is het pad geëffend om opnieuw markttoegang te bekomen in landen buiten de EU. Maleisië opende reeds opnieuw de deur, de Filippijnen volgden eind oktober 2020.

“De heropening van landen als China, Korea, Japan zal waarschijnlijk wat meer tijd kosten, omdat we weten dat deze landen een uitgebreide risicoanalyse willen doen, met eventueel zelfs een inspectie op het terrein. De Belgian Meat Office zal dit proces ten volle ondersteunen. Alvast in Japan en Korea staat een herhaling van het AVP-seminarie op het programma.”

Alle acties van VLAM voor 2021 vind je in het jaarprogramma.

Bron: Eigen verslaggeving

Beeld: VLAM

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek