nieuws

Veiling Hoogstraten geeft startsein voor nieuw seizoen

nieuws
De primeurverkoop aardbeien van Veiling Hoogstraten gold dit jaar als officiële aftrap van het nieuwe groente- en fruitseizoen. De hoofdproducten (aardbeien, tomaten, paprika en komkommer) waren in 2010 goed voor 98 procent van de totale omzet van Veiling Hoogstraten. In 2011 gaan de arealen van aardbeien, losse tomaten en paprika licht tot sterk toenemen.
2 maart 2011  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:14
Lees meer over:

De primeurverkoop aardbeien van Veiling Hoogstraten gold dit jaar als officiële aftrap van het nieuwe groente- en fruitseizoen. De hoofdproducten (aardbeien, tomaten, paprika en komkommer) waren in 2010 goed voor 98 procent van de totale omzet van Veiling Hoogstraten. In 2011 gaan de arealen van aardbeien, losse tomaten en paprika licht tot sterk toenemen.

In 2011 kent het areaal aardbeien een lichte uitbreiding. Het totale areaal tomaten in doorteelt blijft nagenoeg constant, namelijk 113 ha tegenover 114 ha in 2010. Wel stelt de veiling een uitbreiding van het areaal losse tomaten vast met ongeveer 5 ha ten koste van het areaal trossen. Door de uitbreiding op een aantal bestaande bedrijven is het areaal paprika toegenomen met ruim 15 procent van 64,5 ha tot 76 ha in 2011. Het areaal komkommer dat geleverd wordt bij Veiling Hoogstraten neemt daarentegen licht af: van 12 ha in 2010 tot net geen 10 ha in 2011.

Aan prijsvoorspellingen wil marketing manager Jan Engelen zich niet wagen. "Het is nog te vroeg daarvoor, maar we zien nu geen reden waarom de prijsvorming slechter zou zijn", vertelt hij. "In algemene zin lijkt de Benelux meer direct te moeten concurreren met de Spaanse productie", aldus Engelen. "Door de toepassing van nieuwe technieken in de serres komen wij steeds vroeger op de markt. Daardoor komen we meer in het vaarwater van de Spaanse productie, die vooral in de winter erg op Noord-Europa is gericht."

Vorig jaar werden meer dan 25.000 ton aardbeien, met een productomzet van 76 miljoen euro, gecommercialiseerd onder het merk Hoogstraten. Veiling Hoogstraten realiseerde met Flandria-producten zoals tomaten (los en tros), paprika en komkommer een omzet van 78 miljoen euro. In 2010 realiseerde de veiling een totale omzet van 157 miljoen euro. Veiling Hoogstraten profiteert volgens agd.media al enkele jaren van de toestroom van Nederlandse telers. Ze voelen zich volgens de veiling aangetrokken door "de speciale aandacht voor kleinere telers en de transparante verkoop via de klok".

In samenwerking met: agd.media

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek