Vanaf 2026 enkel nog vlees van traag groeiende kippen bij Colruyt, OKay en Delhaize

Colruyt Group wil in zijn Colruyt- en OKay-winkels vanaf 2026 enkel nog vleeskippen in de winkelrekken leggen die trager groeien en die meer ruimte en daglicht krijgen. De supermarktketen zegt te beseffen dat het voor de pluimveehouders niet eenvoudig is om hun productiemethodes aan te passen. Vandaar dat het kiest voor een geleidelijke uitrol. “Maar we willen onze verantwoordelijkheid nemen en de Belgische markt in de richting van meer dierenwelzijn duwen”, klinkt het. Delhaize laat weten dat het zich ook engageert om tegen 2026 strengere dierenwelzijnseisen te gaan hanteren.

16 augustus 2021  – Laatst bijgewerkt om 16 augustus 2021 21:29
kip Better Chicken Commitment_Colruyt

Better Chicken Commitment

In een persbericht kondigde Colruyt aan dat het als eerste Belgische retailer voor de standaardkip die wordt aangeboden in de supermarkten van Colruyt Laagste Prijzen en OKay zal overstappen naar vleeskippen die voldoen aan de hogere dierenwelzijnscriteria, gebaseerd op het Better Chicken Commitment (BCC). Deze standaard werd in 2017 gelanceerd door een 30-tal ngo’s die zich inzetten voor dierenwelzijn in Europa. Vandaag engageren zich al meer dan 200 grote Europese bedrijven in de voedingssector voor deze strengere criteria die als doel hebben het dierenwelzijn van vleeskippen te verhogen. 

Volgens deze nieuwe standaard zullen de dieren 40 procent meer ruimte krijgen door een lager aantal koppen per vierkante meter en zal er daglicht zijn in de stallen. Er wordt ook overgestapt naar een trager groeiend ras: van 42 dagen opkweektijd naar 49 tot 56 dagen. Daarnaast zullen de kippen per 1.000 dieren ook over twee meter zitstokken en twee piksubstraten, zoals granen en strobalen, beschikken. Dat moet het natuurlijk gedrag van de kippen stimuleren. 

Kuikens in de stal geboren

kippenstal Better Chicken Comitment_Colruyt

“Wij willen zelfs nog een stap verder gaan dan de BCC-normen door de kuikens rechtstreeks in de stallen geboren te laten worden”, legt Guy Elewaut, directeur marketing Colruyt Laagste prijzen, uit. “Sommige leveranciers gebruiken nu al de Nestborn- of One2Born-methodes, die uiteindelijk zullen opgenomen worden in de lastenboeken.” Deze techniek heeft volgens de supermarktketen twee voordelen. Zo moeten kuikens niet meer levend vervoerd en behandeld worden en dat zorgt voor minder stress. Bovendien hebben ze meteen toegang tot water en voedsel, wat de darmgezondheid bevordert. Dat moet ook leiden tot een geringer gebruik van antibiotica.

We willen onze verantwoordelijkheid nemen door onze partners te begeleiden in hun duurzaamheidsproces

Guy Elewaut - Directeur marketing Colruyt Laagste Prijzen

Naar eigen zeggen wil Colruyt pluimveehouders de tijd geven om hun productiemethodes aan te passen aan deze nieuwe criteria. “Sommige elementen zijn eenvoudig uit te voeren, zoals het plaatsen van extra strobalen in de stallen, maar andere vereisten vergen een aanzienlijke investering en vragen tijd. Het gaat dan om aanpassingen aan de structuur van het gebouw om bijvoorbeeld meer daglicht toe te laten”, aldus Elewaut. Vandaar werd ervoor gekozen om de nieuwe normen pas in 2026 ingang te laten vinden. “In plaats van ons af te sluiten van een sector die belangrijk is voor de Belgische economie, nemen wij onze verantwoordelijkheid door ervoor te kiezen om onze partners te begeleiden in hun duurzaamheidsproces”, klinkt het. Meer dan 230 Belgische pluimveebedrijven leveren vandaag aan Colruyt. 

Voor de klanten van de supermarktketen verandert er niets, garandeert Elewaut. “Wij blijven de laagste prijzen garanderen voor kip. We blijven trouw aan onze merkbelofte, ook wanneer we onze standaarden verhogen. We willen het voor onze klanten vooral gemakkelijker maken om een duurzame keuze te maken op vlak van dierenwelzijn.” Daarnaast hoopt Colruyt-groep ook een positieve impact te hebben op de hele sector. “Door deze criteria toe te passen op onze standaardkip, die meer dan 73 procent van ons totale volume kip vertegenwoordigt, hopen we een verschil te maken.”

We willen het voor onze klanten vooral gemakkelijker maken om een duurzame keuze te maken op vlak van dierenwelzijn

Guy Elewaut - Directeur marketing Colruyt Laagste Prijzen

Ook Delhaize voert gesprekken met leveranciers

Intussen heeft ook Delhaize laten weten dat het in de toekomst strengere dierenwelzijnscriteria zal gaan hanteren, gebaseerd op het Better Chicken Commitment. “We zijn al enige tijd met deze standaard bezig. Momenteel worden er gesprekken gevoerd met onze leveranciers hierover. Het schot voor de boeg van de concurrentie heeft de communicatie nu versneld”, zegt woordvoerder Roel Dekelver.

Dierenrechtenorganisatie GAIA is bijzonder tevreden met het engagement van de supermarktketens. “Dit is de doorbraak waar we al zo lang op wachten”, aldus directeur Ann De Greef. “Het is positief dat een belangrijke speler als Colruyt zijn nek uitsteekt en dergelijke dierenwelzijnsverbintenis aangaat. Ik roep de andere grootwarenhuisketens op om snel dat goede voorbeeld te volgen.”

Bron: Eigen verslaggeving / Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek