nieuws

Uniek product houdt witloofboerderij recht

nieuws
De witlooftelers hebben momenteel zwaar te lijden onder de lage prijzen die op de veilingklok tot stand komen. De witloofteelt is verlieslatend, behalve als je een uniek product hebt en dus zelf over de prijs kunt onderhandelen. Dat is het geval bij Versalof, een landbouwbedrijf in Steenhuffel dat vacuüm verpakt en gestoomd witloof verkoopt.
11 augustus 2009  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:09

De witlooftelers hebben momenteel zwaar te lijden onder de lage prijzen die op de veilingklok tot stand komen. De witloofteelt is verlieslatend, behalve als je een uniek product hebt en dus zelf over de prijs kunt onderhandelen. Dat is het geval bij Versalof, een landbouwbedrijf in Steenhuffel dat vacuüm verpakt en gestoomd witloof verkoopt.

Kris Vertonghen was niet altijd tevreden over de manier waarop het witloof, waar zij en haar man Johan Saerens samen maanden zorg en energie hadden in gestoken, verkocht werd. "In de winkelrekken herkende ik ons product niet. De struikjes liggen daar uitgedroogd en groen. De consument krijgt niet waar hij recht op heeft", klinkt het ferm in De Standaard.

Het koppel verkoopt zijn witloof nu wel degelijk zelf. Ze ontdekten de voorbije jaren immers een gat in de markt: vacuüm verpakt en gestoomd witloof, bestemd voor grootkeukens en restaurants. "De smaak en de vitamines blijven op deze manier veel beter bewaard. En het product is vier weken houdbaar", vertelt Kris Vertonghen.

In 2004 begon Kris Vertonghen te sleutelen aan het nieuwe product. Na een eerste testfase moest het bedrijf zwaar investeren in koelcellen, stoomovens en vacuümmachines. De investeringen werpen hun vruchten af, maar de vereiste inspanningen zijn zwaar. "We hebben nu als het ware twee bedrijven", zegt Vertonghen. "Het ene focust op de witloofteelt, het andere op de bereiding en verkoop".

Bron: De Standaard

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek