nieuws

Tieners hebben amper voeling met natuur

nieuws
Ondanks de vele milieu-initiatieven op school hebben tieners amper voeling met de natuur. Bovendien vinden ze dat volwassenen zich te veel zorgen maken over de vervuiling. Daarmee lijken milieulessen op school hun doel te missen. Ze resulteren veeleer in meer kennis over de natuur dan in milieuvriendelijk gedrag buiten de klas. Dat blijkt uit een onderzoek van de onderzoeksgroep Edubron (Universiteit Antwerpen) bij meer dan 3.000 leerlingen en leerkrachten, dat Het Nieuwsblad kon inkijken.
27 maart 2015  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:30
Lees meer over:

Ondanks de vele milieu-initiatieven op school hebben tieners amper voeling met de natuur. Bovendien vinden ze dat volwassenen zich te veel zorgen maken over de vervuiling. Daarmee lijken milieulessen op school hun doel te missen. Ze resulteren veeleer in meer kennis over de natuur dan in milieuvriendelijk gedrag buiten de klas. Dat blijkt uit een onderzoek van de onderzoeksgroep Edubron (Universiteit Antwerpen) bij meer dan 3.000 leerlingen en leerkrachten, dat Het Nieuwsblad kon inkijken.

In totaal werkten 101 Vlaamse scholen mee aan het onderzoek van Edubron. Bij 2.152 leerlingen, 1.374 leerkrachten en nog eens 232 afgestudeerden uit alle netten werd gepeild naar hun houding tegenover natuur en het milieu. Daaruit blijkt dat de helft van de middelbare scholieren van mening zijn dat mensen zich te veel zorgen maken over vervuiling. Slechts één op twee voelt zich verwant met planten en dieren en amper één op drie denkt dat zijn welzijn samenhangt met het welzijn van de natuur.

Verontrustende cijfers vinden de onderzoekers. “Milieulessen op school waarbij ze leren hoe ze afval moeten sorteren of hoe ze hun energie- en waterverbruik naar beneden kunnen krijgen, lijken daarmee hun doel te missen. De leerlingen krijgen dan wel extra kennis meer over de natuur, maar dat betekent lang niet altijd dat ze milieuvriendelijker leven buiten de klas”, zeggen professor Peter Van Petegem en onderzoeker Jelle Boeve-de Pauw.

Opvallend is ook dat hoe ouder de leerlingen, hoe minder voeling ze hebben met de natuur. Volgens Sebastiaan Derese van de Jeugdbond voor Natuur en Milieu zijn kinderen in de lagere school nog te motiveren en is het milieubewustzijn er meestal nog wel. “Maar eens ze in het secundair zitten, is milieu maar een klein aspect van een grotere wereld. Tieners zijn er minder mee bezig.” Derese wijst erop dat sensibiliseren buiten de klas dan ook belangrijk is. “En daar wacht de ouders, de overheid en de samenleving een belangrijke taak.”

Bron: Het Nieuwsblad/Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek