nieuws

Test-Aankoop wil beter geinformeerd worden

nieuws
"In crisissituaties zoals deze zouden het Voedselagentschap en de overheid de consumentenorganisaties frequenter moeten inlichten". Dat zegt Ivo Mechels van Test-Aankoop zondag. Hij heeft het over een gebrekkige communicatie. Test-Aankoop heeft vragen bij de vogelpestuitbraak waar de organisatie nog geen antwoord op kreeg. "Vandaag volgen we de evolutie van de vogelpest in ons land via de media en het internet. Maar dat is natuurlijk niet de optimale weg", zegt Mechels.
20 april 2003  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:53
"In crisissituaties zoals deze zouden het Voedselagentschap en de overheid de consumentenorganisaties frequenter moeten inlichten". Dat zegt Ivo Mechels van Test-Aankoop zondag. Hij heeft het over een gebrekkige communicatie. Test-Aankoop heeft vragen bij de vogelpestuitbraak waar de organisatie nog geen antwoord op kreeg. "Vandaag volgen we de evolutie van de vogelpest in ons land via de media en het internet. Maar dat is natuurlijk niet de optimale weg", zegt Mechels.

Test-Aankoop krijgt op weekdagen tal van vragen van consumenten naar informatie over de vogelpest, waar de organisatie niet altijd een antwoord op heeft. "Onder voormalig minister van Volksgezondheid Magda Aelvoet werden de consumentenorganisaties wel snel op de hoogte gebracht van de laatste ontwikkelingen. Waarom zou dat nu niet kunnen?", oppert Mechels.

Test-Aankoop wacht ook nog altijd op antwoorden op vragen die het in maart op een vergadering van het raadgevend comité van het Voedselagentschap op tafel legde. "Sinds de uitbraak van de vogelpest in Nederland weten we nog steeds niet om welk type virus het precies gaat. Dat is toch van groot belang voor ons", zegt Mechels. Hij vraagt zich ook af waarom het nemen van anti-virale middeltjes door ruimers en landbouwgezinnen op besmette bedrijven pas nu verplicht wordt. "Met de ervaring in Nederland moest dit toch al langer verplicht gemaakt zijn?"

En tot slot wacht de organisatie nog altijd op een uitleg van het Voedselagentschap waarom vaccinatie van gezonde pluimveestapels geen optie is om het woekeren van het virus tegen te houden. "We willen niet aan paniekzaaierij doen. Maar op enkele pertinente vragen willen we toch snel een antwoord van het Voedselagentschap en de overheid. Net zoals in de zaak van de nitrofuranen in eipoeders begin deze maand vinden we dat er hier een gebrek aan communicatie is", aldus nog Mechels.

Tijdens het paasweekeinde blijven tijdens de kantooruren de verschillende diensten van het Voedselagentschap bereikbaar: * het lokaal coördinatiecentrum in Hasselt: tel 011/26 39 27 * het call-centrum voor professionele pluimveehouders in Brussel: tel 02/208 41 27 * het meldpunt voor de consument: tel 0800/13 550 * de contactpersoon voor de pers: Pascal Houbaert, tel 0475/20 66 73

Lees ook: geVILT: Vogelvirus verpest paasfeest van kippenboeren geVILT: "Europese veestapel was nog nooit zo gezond"

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek