nieuws

"Stunten met gratis melk is niet de juiste promotie"

nieuws
Zuivelverwerker FrieslandCampina vierde op 1 juni Wereldmelkdag met een paginagrote advertentie in dagbladen en door melk uit te delen in enkele grote treinstations. Het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) spreekt zijn waardering uit voor de mooie promotiecampagne, maar betreurt dat de advertentie gepaard ging met een bonnetjesactie voor gratis melk.
11 juni 2012  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:18
Lees meer over:

Zuivelverwerker FrieslandCampina vierde op 1 juni Wereldmelkdag met een paginagrote advertentie in dagbladen en door melk uit te delen in enkele grote treinstations. Het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) spreekt zijn waardering uit voor de mooie promotiecampagne, maar betreurt dat de advertentie gepaard ging met een bonnetjesactie voor gratis melk.

De landbouworganisatie benadrukt dat zij geen probleem heeft met promotie voor melk, integendeel zelfs, maar de wijze waarop dit gebeurde was niet helemaal naar de zin van ABS. Wie het bonnetje onderaan de advertentie uitknipte, kreeg bij de aankoop van één pak melk er één gratis bij. “Wanneer je als zuivelsector niet tevreden bent met stuntacties door de grootwarenhuizen, dan mag je niet dezelfde toer opgaan”, meent ABS-voorzitter Hendrik Vandamme.

Op een overleg met ABS verklaarde FrieslandCampina dat dergelijke campagnes de consument helpen overtuigen om voor merkproducten (met meer toegevoegde waarde voor de zuivelsector, nvdr.) te kiezen. ABS-voorzitter Hendrik Vandamme blijft toch met een wrang gevoel zitten. “Een correcte prijs moet de basis zijn van het landbouwinkomen en dan komt één van onze rechtstreekse afnemers met een ‘one-shot operatie’ stunten”, zegt Vandamme. Hij herinnert aan het boerenprotest tegen de lage melkprijs in 1962, bij de oprichting van ABS. “Het is jammer dat we 50 jaar na datum nog steeds op dezelfde nagel moeten kloppen.”

Vandamme kijkt met enige vrees naar de toekomst nu de distributiesector een verlaging van de aankoopprijs met vijf cent doordrukte voor de komende zes maanden. “Laat het niet opnieuw de start zijn van een zoveelste crisisjaar”, zegt hij. Hebben onze relatief kleine Belgische zuivelcoöperaties wel een bestaansreden onder de huidige vorm, kijkt Vandamme kritisch naar de structuur van de Belgische zuivelsector. “Hoe lang kan je als kleine coöperatie het hoofd boven water houden op de wereldmarkt voor melkpoeder en boter? En hoe lang nog voor er écht ingezet wordt op nichemarkten en het creëren van toegevoegde waarde via de productie van afgewerkte zuivelproducten?”

Bron: Drietandmagazine

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek