nieuws

Social shopping nieuwe en goedkopere vorm van winkelen?

nieuws
Social shopping is in de VS een hype. Websites beloven absolute bodemprijzen als een minimum aantal consumenten ingaat op het bod.
28 december 2010  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:13
Lees meer over:

Social shopping is een hype uit de VS die nu ook in België ingang vindt. Websites bieden absolute bodemprijzen aan voor producten als een minimum aantal consumenten ingaat op het bod. De koper doet een prima zaak, terwijl de handelaars nieuwe klanten aan zich binden. In België is het fenomeen nog relatief beperkt, maar de oprichter van Dollop.be gelooft alvast dat traditionele marketing zijn tijd heeft gehad.  

In de VS groeide het internetbedrijf Groupon uit tot een begrip. Hun concept bestaat erin dat producten en diensten tegen spotprijzen worden aangeboden op de website. Consumenten moeten met een massa-aankoop intekenen op de aanbieding om van de kortingen (tot 80 procent) te kunnen profiteren. Internetreus Google trachtte tevergeefs het boomende bedrijf in te lijven met een bod van zes miljard dollar.

Verschillende aanbieders trachtten de consument ook in België aan te zetten tot samenaankoop via multimediatools. "Van een selectie topwijnen, tot een racecursus met een Porsche 911 aan een gehalveerd tarief, alles is mogelijk", vertelt Cedric de Vicq, medestichter van Dollop.be. Al moet erbij gezegd worden dat het fenomeen en de verspreiding ervan in België nog relatief beperkt is.

Cedric de Vicq, Christophe Costers en Nicolas Willemot besloten bij de oprichting van Dollop.be het iets anders aan te pakken dan hun Amerikaanse voorbeeld. "Bij ons is geen minimum aantal consumenten nodig om een deal te doen slagen. Dollop gebruikt dezelfde tools van sociale media en internet, maar op een andere manier. Dat impliceert dat er soms met een maximum aantal kopers wordt gewerkt en met minder diepe kortingen", vertelt Cedric de Vicq.

Hij legt uit dat je na in te schrijven op de website, mails ontvangt met mogelijke deals, waarna je kan kiezen waar je zin in hebt. De tijd van de traditionele marketing is volgens de oprichter van Dollop.be passé. "Deze dienst leent zich perfect voor smartphonegebruikers. In een paar simpele klikken is alles geregeld", aldus de Vicq.

Bron: De Morgen

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek