Slachthuis Tielt hoopt op tweede kans met opendeur

Een stevig actieplan met verregaande maatregelen en een doorgedreven opleiding voor het personeel en management vormen het antwoord van Exportslachthuis Tielt op de mistoestanden die een undercoverreportage in maart aan het licht bracht. “We beseffen dat we op alle fronten zeer ver zullen moeten gaan om het vertrouwen van de consument en afnemers terug te winnen. Daarom willen we iedereen deze maand uitnodigen om een kijkje te komen nemen in ons slachthuis. We hopen op een eerlijke kans om van de naam ‘horrorslachthuis’ af te raken”, aldus Thomas De Roover De Brauwer, CEO van Debra-Meat, de groep waar het slachthuis toe behoort.
1 september 2017  – Laatste update 4 april 2020 15:36
Lees meer over:

Een stevig actieplan met verregaande maatregelen en een doorgedreven opleiding voor het personeel en management vormen het antwoord van Exportslachthuis Tielt op de mistoestanden die een undercoverreportage in maart aan het licht bracht. “We beseffen dat we op alle fronten zeer ver zullen moeten gaan om het vertrouwen van de consument en afnemers terug te winnen. Daarom willen we iedereen deze maand uitnodigen om een kijkje te komen nemen in ons slachthuis. We hopen op een eerlijke kans om van de naam ‘horrorslachthuis’ af te raken”, aldus Thomas De Roover De Brauwer, CEO van Debra-Meat, de groep waar het slachthuis toe behoort.

Net iets meer dan vijf maanden geleden kwam het Exportslachthuis Tielt in de grootste crisis terecht die het bedrijf heeft gekend sinds de opstart in 1920. Een undercoverreportage van dierenrechtenorganisatie Animal Rights bracht op 23 maart 2017 ontluisterende toestanden aan het licht. “Ook voor ons, management en personeel, waren die beelden uiterst choquerend en onaanvaardbaar”, vertelt De Roover De Brauwer daar nu over. “Sinds 2014 hadden we nochtans nieuwe regels rond dierenwelzijn ingevoerd. We dachten dat we goed bezig waren, maar deze crisis heeft duidelijk gemaakt dat onze maatregelen rond dierenwelzijn duidelijk niet doorgedrongen waren in ons bedrijf.”

Nadat de beelden werden getoond in de pers, was het voor het management duidelijk dat onmiddellijke actie nodig was. “Al voor de sluiting door Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts werd opgelegd, waren we een actieplan aan het uitwerken”, klinkt het. Dat actieplan gaat op alle punten verder dan het convenant rond dierenwelzijn dat in april werd ondertekend door de minister en FEBEV, sectorfederatie voor slachthuizen en uitsnijderijen. Daarnaast liet het Exportslachthuis zich ook doorlichten door de groep Dier & Welzijn van Thomas More en KU Leuven. “Van alle maatregelen die zijn genomen, heeft deze laatste de meeste impact gehad”, zegt De Roover De Brauwer.

Onder leiding van docent Jos Van Thielen van Thomas More maakten de onderzoekers een zorgvuldige analyse van de activiteiten en procedures en verschaften ze het slachthuis nieuwe inzichten. “Dierenwelzijn is een complex begrip dat zowel fysiek als geestelijk welzijn omvat. Het hangt nauw samen met de voorspelbaarheid en beheersbaarheid van de omgeving”, licht de docent toe. “Een dier zal zich pas goed voelen, als het zich weet aan te passen aan zijn omgeving. Het is daarom belangrijk om de signalen die een dier uitzendt, te begrijpen en weten hoe je er mee moet omgaan.”

“Zo geeft de stand van de oren aan van waar een varken denkt dat er gevaar komt. Zo kan je weten of jij een gevaar vormt en je gedrag aanpassen door rustiger te bewegen. Een varken heeft een wazig zicht en heeft daardoor vaak tijd nodig”, getuigt Elien Claeys, Animal Welfare Officer bij Exportslachthuis Tielt. Al deze zaken werden aan het personeel en het management aangeleerd tijdens theoretische en praktische opleidingen. Alle nieuwe medewerkers moeten deze opleiding volgen en om de aandacht van het personeel op vlak van dierenwelzijn niet te laten verslappen, zijn ook vervolgopleidingen voorzien.

Van Thielen die met zijn vakgroep al 30 jaar rond dierenwelzijn en diermanagement werkt, stelt dat er vaak een crisis nodig is vooraleer iedereen tot inzicht komt. “Maar de rust en vakbekwaamheid waarmee de CEO deze crisis heeft aangepakt, is bewonderenswaardig. Ook het feit dat het hele management de opleiding ‘Interactie mens en dier’ heeft gevolg, is knap.” Die doorgedreven aandacht voor dierenwelzijn legt het bedrijf ook geen windeieren. “Het drijven van de varkens gaat veel vlotter. Het werk verloopt op die manier een pak efficiënter en minder frustrerend voor het personeel. Ook de vleeskwaliteit verbetert doordat de varkens minder stress ervaren.” Volgens Van Thielen is het duidelijk dat Exportslachthuis Tielt van een calamiteit een opportuniteit gemaakt heeft.

“Het is uiteindelijk door de varkens beter te begrijpen en daar ook volop op in te zetten en door sociale controle, dat wij nu durven zeggen dat we het modelslachthuis op vlak van dierenwelzijn onder de Belgische slachthuizen zijn”, vult De Roover De Brauwer aan. Hij is er van overtuigd dat de praktijken die Exportslachthuis Tielt de afgelopen maanden heeft geïntroduceerd, op termijn ook standaard zullen worden voor de hele sector.

Vanuit het besef dat praten over actieplannen en maatregelen de buitenwereld niet zullen overtuigen van de inspanningen van het slachthuis, beloofde de CEO van in het begin volledige transparantie. “En die belofte zullen we nakomen. Gedurende de hele maand september kunnen bezoekers zich aanmelden om een bezoek te brengen aan onze slachtvloeren. Dagelijks zijn er twee tot drie sessies voorzien voor groepen van tien mensen.” De CEO raadt bezoekers aan om op voorhand te registreren op de website van het bedrijf, kwestie van zeker plaats te hebben.

Met het openstellen van de slachtvloer voor het grote publiek beoogt Exportslachthuis Tielt vijf doelstellingen. “We willen de consument zichzelf laten overtuigen van onze inspanningen. We willen ook tonen hoe een stuk vlees geproduceerd wordt. Anderzijds hopen we ook het vertrouwen van onze afnemers terug te winnen en onze nieuwe inzichten te delen met collega’s. Daarnaast wensen we op deze manier de alertheid van het personeel rond dierenwelzijn te vergroten. De consument treedt dan op als controlerend orgaan”, luidt het.

Registreren voor een bezoek kan op www.debra-group.com 

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek