nieuws

SBB-CEO Raf Sels wordt CEO bij MRBB

nieuws

Vanaf 1 september neemt Raf Sels afscheid als CEO bij SBB Accountants & Adviseurs om CEO te worden bij MRBB, de Maatschappij voor Roerend Bezit van Boerenbond. Hij blijft wel gedelegeerd bestuurder bij SBB. Zijn voornaamgenoot, Raf Dom, die financieel directeur en lid van het directiecomité was bij SBB, volgt hem op als nieuwe CEO bij SBB.

31 augustus 2022  – Laatst bijgewerkt om 31 augustus 2022 22:01
Raf Sels - CEO SBB Accountants & Adviseurs

Raf Sels vervangt Marc Wittemans bij MRBB

De huidige CEO van MRBB, Marc Wittemans, gaat met pensioen op 1 september. Sinds 2008 leidde hij de holding van Boerenbond. MRBB is de koepel boven bedrijven als Arvesta, SBB en Acerta en het is de groep achter een reeks investeringen via het Agri Investment Fund. Bovendien is het één van de vier referentieaandeelhouders van KBC waar het een belang van ruim 11 procent in heeft.

Onder Wittemans heeft MRBB zich verder kunnen ontwikkelen tot één van de rijkste en meest solide vennootschappen van het land, zo stelt Knack. In 2008 bedroeg het eigen vermogen 2,3 miljard euro, bij een balanstotaal van 2,5 miljard euro. De holding beschikte toen over geldbeleggingen en liquide middelen voor iets meer dan 550 miljoen euro. Eind vorig jaar maakte Wittemans bekend dat de geldbeleggingen en liquide middelen ruim 2 miljard euro bedroegen, bij een eigen vermogen van 5 miljard euro.

De opvolger van Wittemans komt uit de eigen geledingen. SBB-CEO Raf Sels (49) neemt op 1 september de fakkel van hem over. Sels begon 20 jaar geleden bij SBB, werd nadien kantoordirecteur in Bree om vervolgens regiodirecteur te worden voor de provincies Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant. Voor hij in 2016 CEO werd van SBB, was hij eerst nog een tijdlang directeur van het kantorennet van het boekhoud- en adviesbureau. Na zijn overstap naar MRBB blijft Sels gedelegeerd bestuurder bij SBB.

Directieteam SBB - Raf Dom_CEO SBB

Raf Dom vervangt Raf Sels bij SBB

Door de overstap van Sels was de functie van CEO bij SBB vacant. Die wordt ingenomen door Raf Dom (43). Hij begon zijn carrière bij SBB tien jaar geleden als kantoordirecteur in Sint-Katelijne-Waver. In 2017 werd hij aangesteld als financieel directeur, een functie die hij vijf jaar lang uitoefende.

De nieuwe CEO laat weten dat hij de uitgezette strategieplannen verder zal opvolgen. Hoewel het boekhoud- en adviesbureau intussen al 600 medewerkers telt, blijft het familiale karakter volgens Dom een belangrijke troef. “De lijnen moeten kort zijn, niet alleen voor onze medewerkers, ook voor onze klanten. Iedereen moet zich thuis voelen bij SBB”, stelt hij. Sinds het uitbreken van de coronacrisis heeft het bedrijf al 231 nieuwe aanwervingen gedaan. Daarmee wil SBB een antwoord bieden op de groei van het bedrijf, maar ook op de uitgebreidere dienstverlening en de toegenomen complexiteit van de wetgeving.

Die almaar complexer wordende wetgeving is dan ook een grote uitdaging voor de toekomst. “De complexiteit is van een zodanige orde dat wij op jaarbasis al meer 10.000 uren opleiding organiseren om de deskundigheid van onze medewerkers te onderhouden. Bovendien hebben die wetgevingen vaak ongewild een impact op elkaar en zijn ze zelfs contradictorisch. Feit is dat wij als organisatie die complexiteit van fiscale en milieuregels moeten kunnen beheersen”, meent Dom.

Daarnaast wil SBB verder inzetten op digitalisering. In dat kader werkt het bedrijf aan de uitrol van een digitaal platform dat naast een financiële module ook een omgevingsmodule bevat die diverse databases van de overheid en leveranciers met elkaar moet verbinden. “Het gaat om een grote investering”, legt de nieuwe CEO uit, “maar het is wel een investering die ons toelaat ons werk accurater uit te voeren omdat we over de juiste informatie beschikken.”

Op die manier wil SBB zijn klanten omringen met slimme teams, aangestuurd door een centraal kenniscentrum met specialisten uit alle expertisedomeinen van het bedrijf. “Een klant krijgt niet alleen een accountant naast zich, maar ook een ondernemerscoach die breed strategisch meedenkt, geflankeerd door vakspecialisten die in de diepte staan. En we wapenen onze klanten met digitale tools”, vertelt afscheidnemend CEO Raf Sels. Hij is ervan overtuigd dat Dom verder zal gaan op het spoor dat werd uitgezet.

Bron: Eigen berichtgeving / Knack

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek