nieuws

Russische consument betaalt meer voor schraler aanbod

nieuws
Russische consumenten hebben sinds de start van het importverbod voor westerse producten al bijna 45 miljard roebel of 690 miljoen euro extra uitgegeven aan voedsel, een stijging van ruim drie procent. Dat blijkt uit cijfers van het Russisch Instituut voor Strategische Analyses FBK. De prijsstijgingen zijn onder andere een gevolg van langere importroutes. Tegelijkertijd profiteren Russische aanbieders van het gebrek aan concurrentie om hun prijzen op te trekken. Het aanbod is bovendien ook schraler geworden.
8 december 2014  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:28

Russische consumenten hebben sinds de start van het importverbod voor westerse producten al bijna 45 miljard roebel of 690 miljoen euro extra uitgegeven aan voedsel, een stijging van ruim drie procent. Dat blijkt uit cijfers van het Russisch Instituut voor Strategische Analyses FBK. De prijsstijgingen zijn onder andere een gevolg van langere importroutes. Tegelijkertijd profiteren Russische aanbieders van het gebrek aan concurrentie om hun prijzen op te trekken. Het aanbod is bovendien ook schraler geworden.

Over een heel jaar zouden de meerkosten van het invoerverbod voor de consument uitkomen op ruim 147 miljard roebel, ofwel 2,25 miljard euro. Dit heeft het Russische Instituut voor Strategische Analyses FBK becijferd en wordt door Boerderij wereldkundig gemaakt. In euro’s uitgedrukt lijken die meerkosten - ondanks het imposante bedrag - nog mee te vallen, maar daarbij moet wel worden opgemerkt dat de koers van de roebel de laatste weken hard is gedaald. Tegelijkertijd is het voedselaanbod ook sterk verschraald.

Met name de maandelijkse uitgaven aan groenten zijn sterk gestegen. Volgens het FBK met wel 16 procent. Voor vlees en vis werd achtereenvolgens vijf en vier procent meer betaald. Aan zuivelproducten werd daarentegen juist drie procent minder uitgegeven. Dit hoeft echter niet te betekenen dat zuivel goedkoper is geworden. Door het verschraalde assortiment zijn er consumenten die minder zuivel en meer basisproducten kopen.

De prijsstijgingen voor veel producten zijn te verklaren door het feit dat veel importgoederen van verder weg moeten komen. Tevens nemen Russische aanbieders het embargo te baat om de prijzen voor hun eigen waar te verhogen nu er toch weinig concurrentie meer is, aldus FBK-directeur Igor Nikolajev tegen zakenkrant Kommersant. Buitenlandse bedrijven krijgen het daarentegen steeds moeilijker, zie de jongste Russische beschuldigingen tegen Danone en Coca-Cola. Die zouden volgens Rusland kwalitatief minderwaardige producten verkopen.
 

Bron: |

In samenwerking met: Boerderij

Beeld: Loonwerk Defour

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek