Royal A-ware rondt overname van FrieslandCampina in Aalter af

Vanaf 1 november 2021 neemt het Nederlandse Royal A-ware de melkpoederactiviteiten in Aalter (België) over van FrieslandCampina. De verkoop werd vorig jaar december al aangekondigd en wordt nu dus concreet. De 40 huidige medewerkers blijven aan de slag en het bedrijf plant ook bijkomende investeringen. Verder werft het familiebedrijf actief nieuwe leden, wat voor enige onrust zorgt op de Belgische melkmarkt.

11 oktober 2021  – Laatste update 11 oktober 2021 23:35
Lees meer over:
melkpoedertorens-aalter-royalaware-1250

De overname past volgens de bedrijfsleiding in de "verbreding de productportfolio". Het Nederlandse familiebedrijf staat in Nederland vooral bekend voor zijn expertise in het maken en verwerken van kaas. Melkpoeder is dus nieuw, maar volledig onbekend is Royal A-ware niet op de Belgische markt.

Het bedrijf runt al een roomfabriek in Merchtem (Vlaams-Brabant) en heeft een logistieke vestiging van hun bedrijf AB Texel in het West-Vlaamse Oostrozebeke. Daar komen nu ook de poedertorens in Aalter bij. “Poederverkoop is voor ons een nieuwe business unit die we van nul moeten opbouwen. Maar het product past wel perfect in ons wereldwijd salesnetwerk”, vertelt CEO Jan Anker (45). “Ik zie mogelijkheden voor Afrika, Azië, het Caraïbisch gebied en zelfs Europa.

Royal A-Ware wil neemt de fabriek over om te kunnen voldoen aan de vraag van zijn klanten. “De melkpoeders uit Aalter staan bekend om hun hoge kwaliteit, de medewerkers hebben veel kennis en ervaring met het maken van poeders. Bovendien ligt Aalter in een gebied met een uitstekende beschikbaarheid van melk van hoge kwaliteit. Sinds juli werken wij al samen met een groot aantal melkveehouders in Vlaanderen”, aldus de CEO.

Sinds juli werken wij al samen met een groot aantal melkveehouders in Vlaanderen

Jan Anker - CEO Royal A-ware

De komst en vooral de actieve werving van melkveehouders door nieuwkomers zoals Royal A-ware zorgt toch voor enige onrust in ons land. Door deze evolutie ziet zuivelcoöperatie Milcobel een deel van haar leden vertrekken. Hoeveel dat er precies zijn wil Milcobel niet kwijt. Hoeveel nieuwe melkproducenten Royal A-Ware denkt te kunnen charmeren, willen ook de Nederlanders niet kwijt. De tijd zal nu dus moeten uitwijzen wat de ware impact van de overname zal zijn.

Uittredingsstop

De aquisitie komt tijdens een turbulente periode. In april kondigde Milcobel nog een uittredingsstop aan voor leden die de coöperatie wilden verlaten. Daarmee hoopte de directie de rust te doen terugkeren na de dreiging dat heel wat ontevreden melkveehouders wilden vertrekken. "Wij kiezen hiermee resoluut voor de meerderheid van de trouwe leden en dat is onze verdomde plicht als coöperatie", klonken toen de woorden van Eddy Leloup, toenmalig directeur coöperatiezaken van Milcobel. In juli 2021 maakte een rechter in kortgeding een einde aan de uittredingsstop. Milcobel ging daartegen in beroep en wacht op een uitspraak ten gronde.

Eerder dit jaar probeerde de Belgische coöperatie al het tij te keren door het verhogen van de melkprijs. Volgens Milcobel een strategische beslissing binnen het kader van toekomstige groeiplannen, volgens anderen een rechtstreekse reactie op het vertrek van hun leden en de komst van nieuwe spelers zoals Royal A-ware.

Wij kiezen hiermee resoluut voor de meerderheid van de trouwe leden en dat is onze verdomde plicht als coöperatie

Milcobel

Ook de groei van de Waalse coöperatie LDA bezorgt Milcobel kopzorgen. Die vist eveneens in dezelfde vijver naar producenten op de Belgische markt om onder andere te kunnen voldoen aan de vraag van haar nieuwe mozzarellafabriek in Badour. Die gaat normaal gezien volgende maand van start met haar productie.

Met de gloednieuwe productietoren van melkpoeder boort ook LDA de buitenlandse markt aan. Het ziet er dus naar uit dat Royal A-ware niet als enige met ambitieuze exportplannen de Belgische markt betreedt.

Met zoveel productie-uitbreiding in een land met een relatief kleine productieoppervlakte is het dus vechten voor leveranciers. Het lijkt dan ook geen toeval dat net nu coöperaties en fabrikanten het welzijn en de opbrengst van hun melkveehouders centraal stellen.

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek