Pepsi investeert fors in gezonde voeding
nieuwsDe Amerikaanse dranken- en voedingsgigant PepsiCo wil zijn omzet in voedzame en gezonde voeding verdrievoudigen op tien jaar. Dat kondigt CEO Indra Nooyi aan. PepsiCo is het moederbedrijf van vlaggenschip Pepsi en Frito-Lay chips, maar ook van 'gezonde' merken als Tropicana en Quaker. Die zullen alvast extra aandacht krijgen.
De multinational haalt momenteel een omzet van omgerekend 30 miljard euro. Daarvan komt 21 miljard euro uit cola, snoep en chips. De overige 9 miljard euro komt uit gezonde voeding. Die verhoudingen moeten over tien jaar meer in evenwicht zijn, vindt Nooyi.
"We hebben ons best gedaan om onze snacks en snoep minder ongezond te maken. Dat was het eerste deel van de transformatie. Het tweede deel is om de omzet van de gezonde voeding te laten groeien". Nooyi zegt de omzet van gezonde voeding op tien jaar tijd te willen verdrievoudigen tot 27 miljard euro.
"Dat is een gedurfd doel, maar het is haalbaar met een beetje creativiteit". Pepsi's 'gezonde' merken Tropicana en Quaker zullen alvast meer aandacht krijgen. PepsiCo broedt ook op een nieuwe voedzame drank voor kinderen.
PepsiCo ontwikkelt en produceert dranken, tussendoortjes en ontbijtgranen en opereert hiermee in de top drie van wereldwijde voedingsmiddelenconcerns. Er zijn meer dan 168.000 mensen in bijna 200 landen werkzaam.
In tegenstelling tot veel van haar merken is het bedrijf PepsiCo zelf relatief jong. Het werd opgericht in 1965 door de fusie van Pepsi-Cola en Frito-Lay. Tropicana werd in 1998 onderdeel van PepsiCo. In 2001 ontstond door een fusie met The Quaker Oats Company (waartoe sinds 1983 ook Gatorade behoort) het bedrijf met de diversiteit aan producten zoals we dat nu kennen.
Bron: De Morgen/eigen berichtgeving