nieuws

PC Fruit onderzoekt inzet van elektrische tractoren in de Vlaamse fruitsector

nieuws

Het Proefcentrum Fruitteelt (Pcfruit) in Sint-Truiden voert de komende weken tests uit om na te gaan of elektrische tractoren een meerwaarde kunnen betekenen voor de fruitsector. Onder meer fruitveilingen en supermarkten zijn vragende partij voor een steeds duurzamere productie. De tractor is uitgerust met een batterij die de machine zeven uur lang kan aandrijven. Camera’s kunnen gewassen inspecteren en bieden de mogelijkheid om in de toekomst volledig autonoom te rijden.

9 mei 2025 VILT-redactie
Elektrische_Tractor_Foto_VRT_NOA_SNEYERS

De fruitteelt staat onder toenemende druk om duurzamer te produceren, onder andere door eisen van supermarkten en fruitveilingen. "Supermarkten hechten steeds meer belang aan hoe duurzaam de producten die ze aanbieden geproduceerd worden. Om duurzaam fruit te kunnen verkopen aan de supermarkten, verwachten fruitveilingen van telers dat ze zo duurzaam mogelijk te werk gaan", vertelt directeur Dany Bylemans van Pcfruit aan VRT. Om de sector verder te verduurzamen, is het volgens Bylemans nodig om nieuwe technieken uit te testen.

Elektrisch versus traditioneel

De komende weken test het proefcentrum de elektrische tractor uit in de praktijk. Het motorvermogen van 70 pk ligt een pak lager dan traditionele modellen met een verbrandingsmotor. Toch ziet Bylemans daar geen struikelblok. "Elektrische voertuigen zetten energie veel efficiënter om in kracht. Net zoals bij een elektrische auto heb je bij het optrekken een onmiddellijke respons”, aldus Bylemans.

Met een volle batterij kan de tractor zeven uur lang werkzaamheden uitvoeren. Door de batterij is het voertuig wel zwaarder, wat vooral bij nat weer een nadeel kan zijn voor de bodem. Ook ligt de prijs voorlopig hoger dan die van de klassieke tractoren. Een exacte prijs is nog niet bekend, gezien het om een prototype gaat. Hiertegenover staat dan weer dat de elektrische tractor goedkoper moet zijn in onderhoud en verbruik.

ElektrischeTRACTROR_VRT© Foto Noa Sneyers

Rijdende batterij

Volgens Beylemans is een elektrische tractor vooral interessant voor telers die zelf zonne-energie opwekken door bijvoorbeeld zonnepanelen op een loods of boven fruitbomen (agrivoltaics). De landbouwer kan hiermee zijn tractor opladen en het gebruik van fossiele brandstoffen vermijden.

Daarnaast functioneert de tractor ook als mobiele stroombron in het veld. Dat kan voor de teler handig zijn om snoeischaren op te laden, die worden steeds vaker elektrisch. Het elektrisch aangedreven landbouwvoertuig beschikt naast een krachtige batterij, ook over camera’s die de gewassen kunnen monitoren. Dit is kostenbesparend en biedt de mogelijkheid om in de toekomst volledig zelfstandig rond te rijden. Pcfruit is ervan overtuigd dat elektrische en autonome tractoren geleidelijk aan een vaste plaats zullen krijgen in de sector.

Eerdere test met autonome elektrische tractoren

Ruim één jaar geleden testte fruitteler Wolfcarius en Colruyt Group een zelfrijdende, elektrische tractor uit Gottem, bij Deinze. De Monarch MK-V van Amerikaanse makelij werd enkele weken ingezet voor standaard boomgaardwerkzaamheden zoals maaien, spuiten, sproeien en het transporteren van goederen.

Initiatiefnemer Colruyt Group is positief over de eerste resultaten. “Elektrische tractor heeft geen ‘directe emissies’ tijdens het rijden. Hiermee kunnen boeren hun CO2-uitstoot verlagen. Gemiddeld ongeveer 12 ton CO2 eq/jaar voor een smalspoortrekker”, aldus het bedrijf. “De batterijduur is in het gamma van de elektrische smalspoortrekkers de top. Afhankelijk van de activiteit en de omstandigheden varieert de autonomie tussen acht tot tien uur. De batterij is inwisselbaar waardoor het kansen biedt om na omschakeling verder te rijden.”

Om duurzaam fruit te kunnen verkopen aan de supermarkten, verwachten fruitveilingen van telers dat ze zo duurzaam mogelijk te werk gaan

Dany Bylemans - Pcfruit

Nog niet 100% op punt

 “Met een chauffeur rijdt de tractor op een manier die heel erg lijkt op een diesel tractor. Ook de afmetingen van het voertuig zijn vergelijkbaar. Door de elektrische kracht bij acceleratie heeft hij geen moeite op moeilijke terreinen, ook door de goede gewichtsverdeling. Ook de halfautomatische modus is handig om de aandacht van de chauffeur te verdelen over verschillende aandachtspunten bij het uitvoeren van een taak”, aldus Colruyt. Volgens de retailgroep blijkt uit de test evenwel dat het model in volledig autonome modus soms nog wat training nodig heeft om nieuwe situaties in te schatten, of om virtuele blockages te kunnen overrulen. Ook de grotere draairichting en het feit dat het model nog niet 100 procent aangepast is aan de Europese markt (bv open cabine) zijn volgens Colruyt nog werkpunten.

Toekomst van autonome elektrische tractoren in de fruitteelt

Hoewel elektrificatie en zelfrijdende tractoren een nieuwe manier van mens-machine-interactie in de landbouw vragen, biedt deze trend volgens Colruyt een groot potentieel. “Eens het bedrijf getransformeerd is in opbouw van taken en processen, biedt het een grote stabiliteit en verhoogde efficiëntie. En dat resulteert in een kostenreductie. Hiernaast biedt ook de vergaarde data een opportuniteit om de taken en processen continu te blijven optimaliseren”, besluit het bedrijf.

ILVO bouwt eerste zelfrijdende elektrische tractor
Uitgelicht
Het Vlaams Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek (ILVO) heeft samen met twee partners uit het bedrijfsleven een New Holland Boomer 45 tractor omgebouwd tot...
4 juni 2023 Lees meer

Bron: VRT

Beeld: Noa Sneyers (VRT)

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek