Ook Unilever verhoogt prijzen, stijgingen nog niet ten einde

Na Nestlé heeft ook Unilever zijn prijzen verhoogd. De voedingsgigant achter merken als Dove, Knorr en Magnum heeft de gestegen kosten voor grondstoffen, vervoer en energie grotendeels doorgerekend aan de supermarkten. Het bedrijf verwacht dat er nog geen einde komt aan de prijsstijgingen.

27 oktober 2022  – Laatst bijgewerkt om 27 oktober 2022 18:31
Lees meer over:

Unilever maakte donderdagochtend bekend dat de omzet met bijna 11 procent is gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, wat uitsluitend te danken was aan prijsverhogingen van gemiddeld 12,5 procent. Het verkoopvolume daalde juist met zo'n 1,6 procent.

Topman Alan Jope zegt in een toelichting op de kwartaalcijfers van het concern dat hij consumenten nog niet massaal ziet overstappen op goedkopere huismerken: “Over het algemeen zien we consumenten veel meer heen en weer schuiven tussen A-merken van ons en andere aanbieders dan naar huismerken. Huismerken winnen helemaal geen terrein.”

Nestlé-topman waarschuwt voor nog meer prijsverhogingen
Uitgelicht
De topman van Nestlé, Mark Schneider, zegt dat prijsverhogingen ook volgend jaar nog een realiteit zullen blijven. Het grootste voedingsconcern ter wereld, bekend van onder me...
20 oktober 2022 Lees meer

Producten mogelijk nog duurder

Ook concurrenten van Unilever verhoogden hun prijzen om te compenseren voor de gestegen kosten, met hogere omzetten als gevolg. Nestlé en Kraft Heinz deden recent hetzelfde. De toekomstverwachting van Unilever is iets positiever dan eerst. Het bedrijf denkt dit jaar met 8 procent te zullen groeien, drie maanden geleden was die schatting nog 6,5 procent.

Wel verwacht het bedrijf dat de kosten verder zullen toenemen. Mogelijk worden Unilever-producten volgend jaar nog duurder - het bedrijf noemt "beprijzing" als een van de manieren waarop ze hun marge in stand willen houden.

Bron: NOS / Adformatie

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek