Nieuwe webstek voor Limburgse hoeve- en streekproducten

nieuws
De provincie Limburg gaat een website ontwikkelen voor alle Limburgse hoeve- en streekproducten. Met steun van Platteland Plus wil de provincie bijna 190.000 euro investeren in het project ‘Proef Limburg’. Het consumentenluik van dat project omvat een nieuw online platform dat de weg wijst naar zo veel mogelijk Limburgse hoeveproducenten. Om die producenten nog meer warm te maken voor de korte keten komen er daarnaast ook masterclasses en infosessies.
24 november 2017  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:42
Lees meer over:

De provincie Limburg gaat een website ontwikkelen voor alle Limburgse hoeve- en streekproducten. Met steun van Platteland Plus wil de provincie bijna 190.000 euro investeren in het project ‘Proef Limburg’. Het consumentenluik van dat project omvat een nieuw online platform dat de weg wijst naar zo veel mogelijk Limburgse hoeveproducenten. Om die producenten nog meer warm te maken voor de korte keten komen er daarnaast ook masterclasses en infosessies. 

Via allerhande initiatieven probeert de provincie Limburg al vele jaren om Limburgers warm te maken voor streekproducten. Denk aan het feestmenu ‘Eet meer Limburg’, de hoeve- en streekproductenmarkt op Agricultura en de Wakker op de Akker-reportages op de regionale tv-zender. In het kader van de nieuwe campagne ‘Limburg smaakt naar meer’ kondigt de provincie nu een nieuw magazine aan dat via het lifestyleblad Libelle en Het Belang van Limburg zal verdeeld worden.

Daarnaast komen er ook middelen voor een nieuw digitaal platform om de consument en het aanbod aan lokale producten nog dichter bij elkaar te brengen. Binnen dat nieuwe project, ‘Proef Limburg’ gedoopt, wordt met de steun van het plattelandsontwikkelingsprogramma Platteland Plus bijna 190.000 euro vrijgemaakt voor enerzijds een digitaal platform en anderzijds extra begeleiding voor Limburgse producenten.

Wat de webstek betreft is het de bedoeling een platform te ontwikkelen voor alle Limburgse hoeve- en streekproducten. Consumenten zullen hierop alle informatie vinden over Limburgse hoeve- en streekproducten, het verhaal achter de producten en waar de producten te krijgen. Verder brengt het digitaal platform alle acties ter versterking van de korte keten samen, zo klinkt het, en kan de consument op de kalender terugvinden welke evenementen er gepland staan en waar er letterlijk ‘geproefd’ kan worden van de Limburgse hoeve- en streekproducten.

Anderzijds wil ‘Proef Limburg’ ook de Limburgse producenten een duwtje in de rug geven. Masterclasses en de opstart van lerende netwerken moeten zorgen voor een verdere professionalisering van de sector. “Zo wordt er onder meer ingezet op zichtbaarheid, de afstemming van vraag en aanbod in de digitale wereld en het creëren van belevingswaarde”, legt gedeputeerde Inge Moors uit. “Op die manier kunnen we de consument de weg wijzen naar de Limburgse hoeve- en streekproducten én de producent een krachtige en duurzame impuls geven.”

Bron: Het Belang van Limburg / eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek