Nieuwe Innovatiecampagne is ook op zoek naar onaf idee
nieuwsHet Innovatiesteunpunt fluit de elfde innovatiecampagne op gang. De zoektocht naar vernieuwende ideeën en realisaties van land- en tuinbouwers start nu en loopt nog tot 1 mei. Voor de tien laureaten is een geldprijs weggelegd, maar nog belangrijker is de ondersteuning bij de realisatie van ideeën. Eén van de winnaars in 2016 was Corneel Martens uit Oostkamp. Deze jonge, ondernemende boerenzoon bedacht een automaat met weegbodem speciaal voor de verkoop van hoeveproducten. Hij gebruikte het prijzengeld om zijn idee verder te ontwikkelen en als alles volgens plan verloopt, zullen we dit voorjaar de eerste van zijn automaten in werking zien.
Op 1 februari start de elfde innovatiecampagne van het Innovatiesteunpunt voor landbouw en platteland. De campagne richt zich tot alle land- en tuinbouwers die een vernieuwend project of idee willen realiseren op hun bedrijf. Innovatie opent nieuwe perspectieven voor het eigen bedrijf en innovatieve ondernemers inspireren vaak ook hun collega’s. Het Innovatiesteunpunt ondersteunt daarom graag creatieve ondernemers bij de realisatie van hun ideeën.
Onder het thema ‘passie voor innovatie’ gaat het Innovatiesteunpunt dit jaar op zoek naar de beste uitgewerkte innovaties en naar goede ideeën in de ontwerpfase. Het kan gaan om product- of procesinnovaties, nieuwe verbredingsconcepten, milieu-oplossingen, zelf ontworpen mechanisatie of technologie, ideeën rond smart farming of big data of andere nieuwe technologie, enz.
Een idee hoeft niet volledig uitgewerkt te zijn om kans te maken. “Echte science fiction is hier niet aan de orde”, vertelt Stijn Bossin van het Innovatiesteunpunt, “maar als een land- of tuinbouwer goed heeft nagedacht over zijn innovatie en meent dat zijn idee uitvoerbaar is, dan maakt hij zeker kans om te winnen. We delen dit jaar immers prijzen uit in twee categorieën: enerzijds de (bijna) afgewerkte innovaties en anderzijds dus de ideeën.”
De vorige tien edities leverden honderd winnende innovaties op. Sommige daarvan werden gerealiseerd, zoals de perendouche van Marc Jacobs, die je nu op heel wat bedrijven kan vinden. Andere waren een antwoord op maatschappelijke vragen, zoals de meer diervriendelijke konijnenkooien van Yves De Bie of de daktuinen van Sabine Windels. Winnende ideeën waren soms controversieel, soms een goed idee dat niet levensvatbaar bleek te zijn, maar altijd met een focus op vernieuwing van de sector.
Behalve de winnaars kwamen uit de afgelopen edities van de Innovatiecampagne telkens ook meer dan 100 andere goede ideeën. Ideeën die het niet schopten tot laureaat van de campagne, maar waarvan de beste innovaties wel door het Innovatiesteunpunt werden opgepikt en die via projecten of overheidssteun verder ontwikkeld of gerealiseerd konden worden. Zoals het idee van Veronique Lampaert, die een varkensstal bouwt waar heel wat gemeten en geregistreerd wordt. Dat levert data op die gebruikt kunnen worden voor de ontwikkeling van nieuwe technologie.
Een laureaat uit de campagne van 2016, Corneel Martens, is het gezicht van de nieuwe oproep. Hij gebruikte het prijzengeld voor de uitwerking van zijn idee omtrent een automaat met weegbodem die de consument exact zoveel aardappelen of andere hoeveproducten geeft als de klant zelf wil. De ondernemende boerenzoon wil land- en tuinbouwers met een passie voor innovatie oproepen om ook deel te nemen aan de Innovatiecampagne, hun creativiteit te delen met collega-landbouwers en mee te dingen naar de erkenning én de bijbehorende geldprijs.
Op basis van telefonische contacten en bedrijfsbezoeken selecteert een professionele jury tien winnende innovaties uit de inzendingen. Deze laureaten worden beloond met een financiële ondersteuning van 2.500 euro en met begeleiding door een consulent van het Innovatiesteunpunt. Iedere laureaat wordt gehuldigd tijdens een provinciale innovatie-avond. Het Innovatiesteunpunt organiseert deze avonden in het najaar van 2018 en doet dat in samenwerking met KBC. Als spreker op de innovatie-avonden is een sportieve topper aangetrokken die jarenlang menig landbouwer op zondagnamiddag voor zijn tv-scherm vastkluisterde.
Deelnemen doe je door vóór 1 mei 2018 online in te schrijven via het inschrijvingsformulier op de campagnewebsite.