Nieuwe fytoproducten stuwen verkoop Dow Chemical
nieuwsHet Amerikaanse chemieconcern Dow Chemical heeft in het tweede kwartaal een nettowinst geboekt van 659 miljoen dollar, tegenover een verlies van 435 miljoen dollar een jaar eerder. De landbouwdivisie van Dow verkocht meer gewasbeschermingsmiddelen door de introductie van enkele nieuwe producten, maar de prijzen stonden wel onder druk en de weersomstandigheden hadden een negatieve invloed op de verkoop.
De divisie Health & Agricultural Sciences behaalde een omzet van 1,3 miljard dollar in het tweede kwartaal van 2010. Dat is vier procent meer dan in de dezelfde periode in 2009. Het bedrijfsresultaat (EBITDA) van de divisie nam met 56 miljoen dollar toe tot 196 miljoen dollar. In zaaizaden boekte Dow extra omzet voor maïs en soja als gevolg van recente overnames.
De introductie van nieuwe bestrijdingsmiddelen deed de verkoop stijgen. Zo werd pyroxsulam, een onkruidbestrijder in granen, geïntroduceerd in de Verenigde Staten en Noord-Europa en in Azië werd penoxsulam op de markt gebracht om onkruiden in de rijstteelt te bestrijden. Ook was er meer vraag naar herbiciden voor de maïsteelt.
De omzet had wel te lijden onder de weersomstandigheden. Nattigheid zorgde in de VS voor een lagere insectendruk en uitgestelde toepassingen van herbiciden. In Europa zorgde het koude voorjaar voor een later en lager gebruik van graanfungiciden- en herbiciden. In Canada werd een aanzienlijk deel van het landbouwareaal niet ingezaaid door overstromingen. Ook de prijzen van gewasbeschermingsmiddelen stonden onder druk. Zo was er sterke prijsconcurrentie bij de verkoop van het totaalherbicide glyfosaat.
Bron: AgriHolland/eigen verslaggeving