“Nieuw label voor producten in omschakeling naar bio”
Groente- en fruitveiling BelOrta introduceert EARTH, een nieuw concept waaronder de coöperatie producten in omschakeling naar bio zal groeperen en vermarkten. “Hiermee willen we de directe klanten maar ook de consument meer en beter informeren en tegelijk ook betere marktkansen creëren voor deze producten in omschakeling”, klinkt het.
Wanneer een teler de stap wil zetten naar bioteelt, moet hij zijn gronden gedurende een bepaalde periode ‘omschakelen’. Tijdens deze periode moet de teler vanaf dag één voldoen aan de bio-regelgeving maar mogen zijn producten nog niet als biologisch verkocht worden. “De hogere productiekost voor groenten en fruit die op biologische wijze geteeld worden, gecombineerd met een vaak lagere verkoopprijs voor omschakelproduct, zorgt ervoor dat omschakelen naar bio een extra zware stap is voor de teler”, klinkt het bij groenten- en fruitveiling BelOrta.
Bovendien is het begrip ‘product in omschakeling’ vrij onbekend bij consumenten. “Voor veel klanten is het heel moeilijk om én bio én product in omschakeling samen aan te bieden omdat de communicatie met de consument hieromtrent niet eenvoudig is”, zegt Jo Lambrecht, manager marketing & sales bij BelOrta. “Toch is een goede vermarkting van en waardering voor verse groenten en fruit in omschakeling noodzakelijk om een verdere groei van bio-productie te realiseren. Dit vergt inspanningen van eenieder in de keten, van op het veld tot op het bord.”
BelOrta lanceert daarom EARTH, een nieuw concept waarmee het de hand wil reiken naar haar klanten om samen aan de slag te gaan met het omschakelproduct.
EARTH staat voor:
Environmentally friendly
Always improving
Rooted in nature
Towards a prosperous future for people and planet
Healthy enjoyment
“Met open communicatie en het creëren van een bewustwording rond product in omschakeling naar bio willen we de aandacht vestigen bij de consument voor deze groenten en fruit”, besluit Lambrecht.
Bron: Eigen verslaggeving
Beeld: BelOrta