Nettowinst Danone steeg met 37 procent in 2010
nieuwsDe Franse zuivelgigant Danone zag zijn omzet vorig jaar met 13,5 procent stijgen tot 17 miljard euro. De nettowinst steeg met 37 procent tot 1,87 miljard euro. Daarmee deed de groep het iets beter dan verwacht. Ook voor 2011 zijn de vooruitzichten van Danone positief. “Hoewel de grondstoffen duurder worden, verwachten we niet dat onze marges aangetast zullen worden”, zegt de voedingsgroep in De Tijd.
De omzet- en winststijging van de voedingsreus komt hoger uit dan analisten hadden verwacht. Zij gingen uit van een omzet van 16,8 miljard euro, terwijl er uiteindelijk 17 miljard werd gehaald. Organisch was er een groei van 6,9 procent. Zonder rekening te houden met eenmalige elementen, steeg de winst uit voortgezette activiteiten van 1,41 miljard tot 1,67 miljard euro.
Die sterkere groei zou vooral te verklaren zijn door de betere spreiding van de Danone-activiteiten. In markten als China, Mexico en Brazilië zit nog heel wat potentieel. In 2010 is China de belangrijkste markt voor de babyvoeding van Danone geworden. Daarmee wordt voor het eerst Frankrijk van de troon gestoten. In die divisie bedraagt de omzet in heel Azië één miljard euro. De zuiveldivisie scoorde vooral in de BRIC-landen. Activia is in die divisie de belangrijkste groeipool.
Voor 2011 verwacht Danone een omzetstijging van zes tot acht procent op vergelijkbare basis. De lange termijndoelstelling van de groep is zes procent. Danone is niet meteen bevreesd voor de duurder wordende grondstoffen. “We verwachten dat die zes tot negen procent kunnen stijgen, maar dat hoeft onze marges niet aan te tasten”, luidt het. De groep begint de extra kosten stilaan door te rekenen.
De vooruitzichten van de voedingsgroep werden positief onthaald door de beleggers. Dat de overname van het Russische zuivelbedrijf Unimilk vorig jaar, ertoe leidt dat Danone nu ongeveer de helft van zijn omzet haalt uit groeimarkten, plaatst de groep in een betere positie dan directe concurrenten als Unilever en Nestlé. In 2000 haalde Danone nog 70 procent van zijn omzet uit West-Europa en Noord-Amerika.
Bron: De Tijd