Nestlé claimt met 40% minder suiker in snoep te kunnen

nieuws
De Zwitserse groep Nestlé gaat tot 40 procent minder suiker in zijn snoepgoed gebruiken. Wetenschappers van de multinational ontdekten een manier om suiker anders te structureren, waardoor je minder suiker kan gebruiken, zonder smaakverschil. Nestlé gaat een patent nemen op het procedé. Het zal de nieuwe suiker vanaf 2018 in zijn producten beginnen gebruiken. De Zwitserse groep, die wordt geleid door de Belg Paul Bulcke, produceert onder meer de bekende snoepmerken Kitkat en Smarties.
2 december 2016  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:37

De Zwitserse groep Nestlé gaat tot 40 procent minder suiker in zijn snoepgoed gebruiken. Wetenschappers van de multinational ontdekten een manier om suiker anders te structureren, waardoor je minder suiker kan gebruiken, zonder smaakverschil. Nestlé gaat een patent nemen op het procedé. Het zal de nieuwe suiker vanaf 2018 in zijn producten beginnen gebruiken. De Zwitserse groep, die wordt geleid door de Belg Paul Bulcke, produceert onder meer de bekende snoepmerken Kitkat en Smarties.

Veertig procent minder suiker in het snoep en toch de oude smaak behouden, dat is de belofte die Nestlé doet nu het weet hoe het de structuur van suiker kan omgooien. Onderzoekers van de Zwitserse voedingsgroep hebben de structuur van suiker aangepast, zodat een kleinere hoeveelheid even zoet smaakt. Het komt erop neer dat ze suikerkristallen hol maken. "Je kunt zo'n kristal vergelijken met een schoenendoos", geeft De Morgen het woord aan Nestlés technologiedirecteur Stefan Catsicas. "Nu bestaat de buitenkant uit suiker en zit het ook binnenin vol suiker. Onze nieuwe soort suiker zal er van buiten hetzelfde uitzien, maar de doos zal leeg zijn."

De nieuwe suikerstructuur zal sneller op de tong smelten, waardoor de zoetigheid meer impact heeft op de smaakpapillen. Je zal dus minder suiker nodig hebben om tot dezelfde zoete sensatie te komen. Voedingsdeskundigen vinden dit geen onzinnig idee, maar ze vragen zich af of de nieuwe suiker niet te duur gaat zijn. Bovendien kan de structuur van het product ook anders aanvoelen in je mond. Het valt de krant dan ook op dat de snoepproducent enerzijds communiceert dat zijn chocoladerepen even zoet zullen blijven, maar anderzijds de technologie stap voor stap introduceert zodat klanten er aan kunnen wennen. Nestlé benadrukt dat het voor de compleet nieuwe suiker enkel natuurlijke ingrediënten gebruikt heeft.

Bron: Belga/De Morgen/eigen verslag

Beeld: Nestlé

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek