nieuws

Nestlé boekt herstel na omzetdaling

nieuws

Nestlé, het grootste voedingsbedrijf ter wereld en eigenaar van merken zoals Nespresso, KitKat en Purina, heeft een moeilijk jaar achter de rug. Het bedrijf werd geconfronteerd met een dure Zwitserse frank, een wisseling van CEO, een reorganisatie, en een daling in zowel omzet als winst. Ondanks deze tegenslagen was er sprake van een organische groei (algehele groei van het bedrijf, red.) van +2,2 procent en een volumegroei (hoeveelheid product die een bedrijf verkoopt, red.) van +0,8 procent. Dit resulteerde in een stijging van het aandeel met 6,2 procent, de grootste stijging sinds 2009.

14 februari 2025 Lize Dieltjens
nestlevoedingsindustriefabriek;

Omzet en herstel

In 2024 daalde de jaaromzet van de Zwitserse multinational Nestlé naar 98,8 miljard euro, beter dan de verwachte 88,3 miljard euro, maar lager dan de omzet van 90,2 miljard euro in 2023. De organische omzetgroei bestond uit 1,5 procent hogere prijzen en 0,8 procent hogere volumes, wat iets boven de verwachte 2,1 procent uitkwam. In het laatste kwartaal van 2024 trok de organische groei verder door naar 2,7 procent, hoewel deze in 2023 nog 7,2 procent was, voornamelijk door prijsverhogingen. De verkochte volumes daalden toen nog, maar nu ziet Nestlé de volumes weer aantrekken, vooral in de koffieverkopen. In de eerste helft van 2024 was de volumegroei bescheiden, met slechts 0,01 procent, maar in de tweede helft steeg deze naar 1,4 procent, wat een teken is van herstel.

De operationele winst, oftewel het geld dat het bedrijf verdient door producten te maken, te verkopen of diensten te leveren, kwam uit op 15,24 miljard euro, iets beter dan de verwachte 14,97 miljard euro van het voorgaande jaar. Het nettoresultaat daalde met 2,9 procent tot 10,56 miljard euro, wat neerkomt op een winst per aandeel van 4,63 euro – slechts 0,8 procent lager dan het jaar ervoor, dankzij een ingekocht aandelenprogramma van 19,4 miljard euro. Het bedrijf stelt voor om 2,96 euro per aandeel als dividend uit te keren, wat de 29e dividendverhoging op rij zou zijn en het 65e jaar van een gelijk of hoger dividend.

Vooruitzichten voor 2025

Voor 2025 verwacht Nestlé een hogere organische groei van 3,1 procent, aangedreven door 1,7 procent hogere prijzen en 1,4 procent hogere verkoopvolumes. Het bedrijf is van plan extra te investeren in reclame en marketing om de verkoop te stimuleren, wat echter zal leiden tot een lagere winstmarge. In totaal beoogt Nestlé 2,43 miljard euro aan kostenbesparingen tot 2027, waarvan al 291 miljoen euro is gerealiseerd in 2025 door maatregelen die in het laatste kwartaal van 2024 werden genomen. De extra uitgaven voor advertenties en marketing zullen de winstmarge in 2025 verlagen naar 16 procent, lager dan de analistenverwachting van 16,2 procent en de marge van 17,2 procent in 2024.

De voedingsgigant is duidelijk op de weg terug, met tekenen van kracht, vooral in de verkoop van koffie. Laurent Freixe, de nieuwe CEO, heeft al stappen gezet door bijvoorbeeld de prijzen van diepvriespizza's in de Verenigde Staten te verlagen en zich te concentreren op de snelstgroeiende merken. Om ruimte te maken voor deze marketinginspanningen, zal het bedrijf de komende twee jaar 2,6 miljard euro besparen. Freixe bevestigde dat Nestlé dit jaar opnieuw een organische groei verwacht, hoewel de winstmarges waarschijnlijk lager zullen zijn. Het blijft onduidelijk in hoeverre het bedrijf de stijgende prijzen voor cacao en koffie zal doorrekenen aan de consument, wat het risico met zich meebrengt dat klanten overstappen naar goedkopere alternatieven. Anna Manz, financieel directeur van Nestlé, gaf donderdag aan dat zij verwacht dat klanten voor deze producten loyaal zullen blijven.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek