Stikstof: Nederlandse boeren trekken naar Schiphol om luchthaven "op te kopen"

Een grote groep Nederlandse boeren heeft maandagmorgen met tractoren actiegevoerd op de Nederlandse luchthaven Schiphol. Vorige week werd gesuggereerd dat de vlieghaven omliggende boeren zou moeten uitkopen om aan de stikstofregels te voldoen. Maar de landbouwers besloten het anders aan te pakken: ze trokken zelf met een koopcontract naar Schiphol.

13 december 2021  – Laatst bijgewerkt om 13 december 2021 22:46
Lees meer over:
schiphol

De situatie rond Schiphol kwam vorige week in een stroomversnelling toen de rechter de natuurvergunning van de Amercentrale vernietigde, dat is een biomassa-centrale die nu maar op beperkte capaciteit mag draaien. De vordering was ingeleid door de organisatie Mobilisation for the Environment (MOB), die in Nederland het stikstofdossier op de agenda heeft gezet. De rechter aanvaardde niet langer dat er in vergunningen gebruik wordt gemaakte van de 'latente' stikstofruimte. In dat systeem kon bijvoorbeeld stikstofruimte worden gekocht bij boeren die geen volledige bezetting van hun stal hebben.

Geen natuurvergunning

In de nasleep van de veroordeling kwam ook Schiphol onder vuur. Het Nederlandse kabinet had al in 2019 gesteld dat Schiphol ook een natuurvergunning moet aanvragen, maar de procedure is pas dit jaar van start gegaan. De luchthaven voerde aan dat ze al langer bestaat dan de Habitatrichtlijn en de Wet Natuurbescherming, maar ze valt dus ook onder de stikstofregels.

Natuurorganisaties hebben inmiddels gedreigd ook tegen de Nederlandse luchthaven juridische stappen te nemen als er geen deugdelijke natuurvergunning komt. Door de stringente stikstofregels in Nederland zou volgens juristen maar een vergunning kunnen bekomen worden voor 400.000 vliegbewegingen per jaar, een afname van 20 procent ten aanzien van de huidige situatie. Door corona is het aantal vluchten fors teruggevallen, maar de Nederlandse regering wil de luchthaven weer zien groeien tot 500.000 vluchten per jaar.

Om stikstofruimte te krijgen kan er in Nederland ‘extern gesaldeerd’ worden, dat wil zeggen dat men de stikstofruimte van andere bedrijven zoals melkveehouders of varkensboeren moet opkopen om zelf te kunnen uitstoten. Ook zou de maximumsnelheid op snelwegen rond Schiphol omlaag moeten naar 80 kilometer per uur.

Boeren willen Schiphol kopen

De juridische gedachteoefening schoot veel boeren in het verkeerde keelgat. Dat is de aanleiding van de trekkeractie op Schiphol. "Niet Schiphol moet meer boeren uitkopen, maar de boeren zullen Schiphol wel uitkopen", klinkt het.

In een Facebookvideo stelt de Noord-Hollandse melkveehouder René Staal spottend dat Schiphol heel geschikt zou zijn als boerenerf. "In de hangaars en vertrekhallen kunnen na een beetje opruwen prachtig koeien lopen." Ook de vliegtuigen zijn volgens hem goed te hergebruiken. "Dat ouwe ijzer, gewoon inruilen en daarmee fosfaatrechten kopen."

Bij de aanbieding van het koopcontract toonde financieel directeur Robert Carsouw van de luchthaven sympathie voor de boeren: allebei zijn ze 'ontzettend belangrijk voor Nederland', allebei zijn ze kampioenen in hun sector.

 Zo blijft het Nederlandse kabinet dus worstelen met de juridische gevolgen van de stikstofcrisis. Ook de economische groeipool van de luchthaven is nu mee in bad getrokken. Ondertussen heeft Nederland de langste formatie in haar geschiedenis doorlopen. Maandagavond kwam er dan uiteindelijk toch verlossend nieuws: VVD, D66, CDA en ChristenUnie lijken nu toch een akkoord bereikt te hebben.

Bron: boerenbusiness.nl

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek