Meerderheid consumenten wil in de toekomst vaker of even vaak bio kopen
nieuwsTwee derde van de Belgen geeft aan dat ze in de toekomst evenveel of zelfs meer biologisch zullen kopen. Dat blijkt uit een VLAM-enquête uit 2024. Hoewel bioproducten worden geassocieerd met een hogere kwaliteit en een betere smaak, koopt meer dan één op drie zelden of nooit biologisch. De hogere prijs blijft voor velen een drempel.
Gezondheid, kwaliteit en smaak
Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) peilde via een online enquête bij1.000 mensen tussen de 18 en 64 naar hun mening over bio en hun koopgedrag. Uit de bevraging blijkt dat 43 procent van de consumenten wekelijks of een paar keer per maand bio koopt. Deze aankoopfrequentie ligt hoger bij Brusselaars (64%), hoger opgeleiden (53%) en hogere sociale groepen (47%). Vaak wordt gezondheid als een belangrijke reden gezien om voor bio te kiezen. Daarnaast gelooft men dat biologisch eten het risico op ziektes vermindert omdat bioproducten vrij zijn van chemische gewasbeschermingsmiddelen en kunstmest. De consument associeert de producten bovendien met een hogere kwaliteit en een betere smaak.
“Te duur”
Toch zegt ook meer dan één op drie nooit of minder vaak bio te kopen. De prijs blijkt voor velen een struikelsteen. Bioproducten worden vaker gekocht als ze niet (veel) duurder zijn dan de niet-bioproducten of als ze in promotie staan. Bijna twee derde (63%) van de mensen die minder frequent bio kopen, ervaart bioproducten als te duur. Zij vinden de prijs te hoog in vergelijking met niet-bioproducten en zien de meerwaarde er niet van. VLAM benadrukt daarom de noodzaak om de consument goede informatie te geven waarom bio soms duurder is. “Runderen, varkens en kippen krijgen in bio bijvoorbeeld meer ruimte ter beschikking, zowel in de stal als in de wei. Daardoor heeft de bioboer meer grond nodig, en dat vraagt meer investeringen van de boer”, duidt de organisatie.
Bio en de toekomst?
Ondanks de hogere prijs kiezen Belgen al maar meer voor biologische producten. 20 procent van de bevraagden geeft aan nu vaker bio te kopen dan een paar jaar geleden. En 41 procent koopt even vaak bioproducten als vroeger. Bij eieren kiest men in verhouding het snelst voor de bioversie, gevolgd door biogroente, bioaardappelen en biofruit. Volgens de VLAM-enquête denkt ook 24 procent in de nabije toekomst vaker bio te gaan kopen, en 43 procent is van plan om 'waarschijnlijk even vaak’ bio te kopen als voordien. Dus in de toekomst ligt het verwachte aankoopgedrag (67%) zes procent hoger dan het aankoopgedrag nu (61%).
“Als we naar specifieke groepen kijken, dan is de intentie om in de toekomst vaker bio te kopen het hoogst bij Brusselaars (44%) en bij 18 tot 34-jarigen (31%). Deze groepen zijn bovendien ook van plan om zeker of waarschijnlijk een diverser gamma aan bioproducten te kopen. Ze zien bioproducten als gezonder, vinden dat bio bijdraagt aan een levenskrachtig milieu en willen duurzame landbouwpraktijken mee ondersteunen”, aldus VLAM. Tot slot geven de bevraagden aan interesse te hebben om buitenshuis bio te kopen of te eten en kijkt bijna vier op tien mensen (38%) uit naar meer bio-opties op de menukaart in restaurants. De consument verwacht dat biologische producten in de toekomst goedkoper en breder beschikbaar zullen zijn.

Bron: Eigen berichtgeving