nieuws

Meer liefhebbers van conference-peren in Duitsland

nieuws
Conference-peren zijn in Duitsland beter bekend, meer geliefd én meer verkocht. Dat is het resultaat van de degustatiesessies die VLAM en het Nederlandse GroentenFruitBureau in de regio Nordrhein-Westfalen organiseerden in het kader van de driejarige campagne ‘Conference, altijd een goed idee’. Beide partners willen de campagne verlengen en dienden een nieuw dossier in voor Europese cofinanciering. Dankzij de goede samenwerking met de Duitse supermarktketens kon de Belgische fruitsector het voorbije jaar dubbel zo veel peren, zowat 8.400 ton, exporteren naar onze buren in Duitsland.
1 december 2014  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:28
Lees meer over:

Conference-peren zijn in Duitsland beter bekend, meer geliefd én meer verkocht. Dat is het resultaat van de degustatiesessies die VLAM en het Nederlandse GroentenFruitBureau in de regio Nordrhein-Westfalen organiseerden in het kader van de driejarige campagne ‘Conference, altijd een goed idee’. Beide partners willen de campagne verlengen en dienden een nieuw dossier in voor Europese cofinanciering. Dankzij de goede samenwerking met de Duitse supermarktketens kon de Belgische fruitsector het voorbije jaar dubbel zo veel peren, zowat 8.400 ton, exporteren naar onze buren in Duitsland.

Nog tot maart 2015 worden er degustaties van conference-peren georganiseerd in de belangrijkste retailketens van Nordrhein-Westfalen. Ook loopt er een advertentiecampagne in de reclamefolders van de belangrijkste Duitse retailketens. Dat heeft zijn vruchten reeds afgeworpen want conference staat op nummer drie qua bekendheid en voorkeur in Duitsland. Ze wordt vooraf gegaan door de variëteiten williams en abate. In Nordrhein-Westfalen is de bekendheid van conference zowel spontaan als geholpen hoger dan in de rest van Duitsland.

In de exportstatistieken boeken de Belgische conference-peren winst. Zo exporteerden we in de periode augustus 2012 tot en met juli 2013 in totaal 4.280 ton peren naar Duitsland. Voor het verkoopseizoen augustus 2013 tot en met juli 2014 steeg dit tot maar liefst 8.408 ton. Deze verdubbeling kwam er dankzij de goede samenwerking met de Duitse supermarktketens. Bovendien namen ook een groter aantal Duitse ketens deel aan de acties.

De Russische boycot heeft dit jaar de conference-peer een onverwacht duwtje gegeven op de Belgische markt, onder andere door de talloze private initiatieven voor de conference-peer. Ook VLAM riep op tot wat extra chauvinisme via een boodschap die in alle campagnes herhaald werd: “Kies bewust voor lekker van bij ons – nu meer dan ooit!”. Bijna 6.000 fans volgen de Nederlandstalige of Duitstalige Facebook-pagina van conference-peren.

Beeld: VLAM

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek