Meer dan de helft van de Belgische chocolade is duurzaam

Van de 700.000 ton chocolade die elk jaar in België geproduceerd wordt, voldeed in 2020 57 procent aan duurzaamheidsstandaarden. Dat was 7 procentpunt meer dan in 2019. Alle chocolade verkocht onder de huismerken van Aldi, Colruyt, Delhaize en Lidl draagt voortaan een duurzaamheidskenmerk. Ook meer A-merken kiezen voor zo'n kenmerk of bedrijfseigen duurzaamheidsprogramma's. Dat blijkt uit het jaarlijks rapport van het partnerschap Beyond Chocolate, dat ondersteund wordt door de Belgische ontwikkelingssamenwerking.

30 september 2021  – Laatst bijgewerkt om 30 september 2021 16:21
Lees meer over:

Meer dan 60 partners, van spelers uit de chocoladesector over supermarkten tot onderzoeksinstellingen, strijden onder het vaandel van Beyond Chocolate. Het doel is om tegen 2030 140.000 cacaoboeren die leveren aan de Belgische markt, van een leefbaar inkomen te voorzien en een einde te maken aan de ontbossing die gelinkt is aan de cacao-industrie. In tussentijd, tegen 2025 om precies te zijn, moet 100 procent van de chocolade die in België geproduceerd of verkocht wordt, een duurzaamheidskenmerk gekregen hebben of opgenomen zijn in een bedrijfseigen duurzaamheidsprogramma.

Goede kant op

Naast het stijgende aantal chocoladeproducten dat aan duurzaamheidsstandaarden voldoet, ziet Beyond Chocolate ook dat steeds meer Belgische chocoladeproducenten transparant zijn over waar hun cacao vandaan komt. Zo kon in 2020 40 procent van de chocolade geproduceerd in België teruggeleid worden naar een cacaofabriek. Bovendien kiezen steeds meer partners van Beyond Chocolate ervoor om meerprijzen te betalen aan cacaoboeren en coöperatieven om de bestaande inkomenskloof te kunnen sluiten.

Het rapport toont ook aan dat de weg naar leefbare inkomens nog lang is, en dat de vooruitgang de komende jaren zal moeten versnellen

Philippe de Selliers - voorzitter van Beyond Chocolate en CEO van Leonidas

Het lijkt dus de goede kant op te gaan, klinkt het bij Beyond Chocolate. "Maar tegelijkertijd moeten we ons blijven richten op de doelstellingen voor 2030. Het rapport toont ook aan dat de weg naar leefbare inkomens nog lang is, en dat de vooruitgang de komende jaren zal moeten versnellen", zegt Philippe de Selliers, voorzitter van Beyond Chocolate en CEO van Leonidas.

Om de verduurzaming naar een hogere versnelling te brengen, maakt de Belgische ontwikkelingssamenwerking een financieringsfonds van 2 miljoen euro beschikbaar. In 2020 en 2021 moeten in totaal negen duurzaamheidsprojecten opgestart zijn in Ivoorkust, Ghana en de Democratische Republiek Congo.

In Nederland, Duitsland en Zwitserland bestaan gelijkaardige initiatieven voor duurzame cacao (ISCO's). Samen met Beyond Chocolate hebben ze vier doelen vooropgesteld. Ze willen bijdragen aan een leefbaar inkomen voor cacaoboeren en hun families. Ze willen een einde maken aan de ontbossing, gelinkt aan de cacao-industrie en bijdragen aan duurzame herbebossing en biodiversiteit. Ook kinderarbeid en dwangarbeid in de cacaoproductieketen willen ze een halt toeroepen. En die productieketen moet eveneens transparanter worden.

Meer info op de website van Beyond Chocolate.

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek