McDonald's investeert in jonge Britse boeren
nieuwsIn het Verenigd Koninkrijk en Ierland zijn landbouwers gemiddeld 60 jaar oud. "Opvolging vinden, is geen sinecure", schrijft The Guardian, "bovendien is slechts 10 procent van de landbouwbedrijven innovatief bezig." De voedingsindustrie vreest dat de lokale bevoorrading spaak zal lopen. Fastfoodketen McDonald's maakt zelfs geld vrij om jonge boeren een duwtje in de rug te geven.
De oudere generatie boeren in het Verenigd Koninkrijk en Ierland is maar moeilijk te bewegen tot innovatie. "Dat is dan ook de taak van jonge boeren", schrijft The Guardian. Dankzij onderzoek van de National Farm Research Unit kunnen cijfers geplakt worden op het innovatievermogen van de landbouw. Slechts 10 procent van de ruim 51.000 landbouwbedrijven krijgt de stempel 'innovatief'. Tegelijk is er onvoldoende instroom van jonge boeren met frisse ideeën zodat de voedingsindustrie ongerust is over zijn lokale bevoorrading.
McDonald's investeert zelfs één miljoen pond in het eerste werkingsjaar van zijn 'Farmer Forward'-programma. De fastfoodketen wil nieuwe kansen scheppen voor jonge boeren, de milieuprestaties en efficiëntie van de landbouw verbeteren en samenwerking tussen landbouw en voedingsindustrie stimuleren. Dat de keten in marketingcampagnes steeds zijn steun heeft uitgedrukt voor de lokale boeren, maakt dat de invoer van grondstoffen uit het buitenland moeilijk ligt. Nu elk jaar ruim 5.000 boeren het voor bekeken houden, beseft McDonald's dat nieuw bloed nodig is om de landbouw op het eiland overeind te houden.
Het geld wordt onder meer besteed aan een 12 maanden lange stage in de voedselketen voor landbouwingenieurs, een koolstofcalculator waarmee boeren efficiëntere landbouwpraktijken kunnen aanleren en hun milieu-impact kunnen verminderen en onderzoek dat in de praktijk moet leiden tot een verbetering van het dierenwelzijn.
Bron: The Guardian