Landbouwprotocol nieuwe stap naar Gents Parkbos

Verschillende betrokken partijen hebben een landbouwprotocol en een akkoord over de aanleg van twee fietsbruggen ondertekend, waarmee een nieuwe stap gezet wordt naar de realisatie van het Parkbos. Dat moet een van de vier groenpolen rond Gent worden, die het stadsbestuur opnam in haar bestuursakkoord.
30 april 2009  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:07
Lees meer over:

Verschillende betrokken partijen hebben een landbouwprotocol en een akkoord over de aanleg van twee fietsbruggen ondertekend, waarmee een nieuwe stap gezet wordt naar de realisatie van het Parkbos. Dat moet een van de vier groenpolen rond Gent worden, die het stadsbestuur opnam in haar bestuursakkoord.

In 2005 werd het ruimtelijk uitvoeringsplan voor het Parkbos goedgekeurd, vorig jaar tekenden de betrokken partijen een samenwerkingsovereenkomst. Nu werd een volgende stap gezet met de ondertekening van twee sleutelprojecten: een landbouwprotocol en een overeenkomst voor de financiering van twee fietsbruggen over de R4 en de E40.

Het landbouwprotocol moet tegemoetkomen aan de landbouwers, die 300 hectare landbouwgrond moeten inleveren voor de creatie van het Parkbos. "Het is een aanpak op maat", vindt gouverneur André Denys. "De landbouwers in hoofdberoep moeten alle toekomstkansen krijgen".

Voor hen wordt onder meer voorzien in ruilgrond, het faciliteren van hoevetoerisme en de beperking van het voorkooprecht van de Vlaamse Landmaatschappij. Landbouwers in bijberoep krijgen een billijke vergoeding. In het Parkbosproject is overigens ook 500 hectare voor 'duurzame landbouw' voorzien.

Vervolgens werd ook een overeenkomst ondertekend voor de aanleg van twee fietsbruggen, die in een rechte lijn over de R4 en de E40 zullen lopen, en het gebied vanuit het stadscentrum bereikbaar moeten maken. De overeenkomst bevat afspraken rond de financiering, waarbij het Vlaams gewest 80 procent van de totale kostprijs van 3,5 miljoen euro op zich neemt. De provincie en de stad Gent dragen elk voor 7 procent bij, De Pinte en Sint-Martens-Latem elk drie procent.

"Vanuit de Vlaamse overheid besteden we veel aandacht aan wegen en mobiliteit, maar we moeten zeker meer aandacht geven aan fietswegen, en durven investeren in voorbeeldprojecten als deze", verklaarde Vlaams minister van Leefmilieu Hilde Crevits (CD&V). De aanleg van de bruggen wordt voorzien voor 2011.

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek