Landbouwers uit Hageland imiteren HelloFresh met Vlaamse maaltijdbox

Een groep landbouwers in het Hageland wilde de Nederlandse leverancier van maaltijdboxen HelloFresh uitdagen door deze maand een maaltijdbox te lanceren met ingrediënten uit eigen streek. Volgens de initiatiefnemers was het bedoeld als eenmalig initiatief, maar door het grote succes wordt nu toch gekeken naar een vervolg van het project.

10 december 2021  – Laatst bijgewerkt om 10 december 2021 18:32
Lees meer over:
Oere noen

'Oere noen tussen Gete en Velpe' is de naam van de maaltijdbox die een tiental landbouwers van de gemeenten Geetbets, Kortenaken, Linter en Zoutleeuw gelanceerd hebben. "De uitdrukking 'Oere noen' betekent eigenlijk 'uwe middag' en we hebben er 'tussen Gete en Velpe' aan toegevoegd omdat de vier deelnemende gemeenten liggen tussen de rivieren Gete en Velpe", vertelt Katrien Weckx, uitbaatster van buurderij Geetbets en initiatiefnemer van het project.

“Wij zien in Vlaanderen een sterke opmars van maaltijdboxleveranciers, vooral uit Nederland. Deze boxen bevatten Nederlandse producten. Maar er zijn net zo goed Vlaamse producten die hiervoor voldoen”, legt Weckx het idee achter de Vlaamse maaltijdbox uit.  Zij sloeg de handen in elkaar met enkele landbouwers uit de vier gemeentes. Zij stelden begin deze maand drie verschillende maaltijdboxen samen die mensen uit de buurt konden bestellen.

Lokale concurrent van HelloFresh

Weckx benadrukt dat het een eenmalig project betrof dat met financiële steun van de provinciale landbouwkamer Vlaams-Brabant is mogelijk gemaakt. Door het grote succes - de maaltijdboxen werden eenmalig door ruim 100 gezinnen besteld - wordt er nu gekeken hoe het project volgend jaar een vervolg kan krijgen. Wie weet kan 'Oere Noen' HelloFresh het vuur aan de schenen leggen? "Waarom niet", reageert Weckx die benadrukt met het initiatief ook aandacht te willen genereren voor lokale productie. "Mensen denken niet altijd na van waar hun voedsel komt. Via deze box willen we de mensen bewust maken dat er heel wat lokaal geproduceerd wordt en dat je ook rechtstreeks bij de boer kan kopen."

De boxen waren gevuld met ingrediënten van de deelnemende landbouwers en de drie gerechten waren samengesteld door Björn Van Renthergem, chef-kok en eigenaar van Traiteur Amand. Van Renthergem is ook gekend van zijn take away foodbox in Kortenaken en Molenstede. Eén recept was gebaseerd op varkensvlees van Duroc De Riegel (Kortenaken), een ander recept op rundsvlees van De Vaerendriesch (Hoeleden) en in het derde recept stond de kip van De Winning uit Kortenaken centraal. De aardappelen, groenten en fruit kwamen van andere landbouwers. Voor het dessert werd er een beroep gedaan op de Melkerhei uit Linter.

Oere noen logo

Marketinginstrumenten, pakketsamenstelling en transport

Weckx geeft aan dat er veel organisatie kwam kijken bij het project. Naast de ontwikkeling van een logo en andere marketinginstrumenten, gaat ook de samenstelling van de pakketten en het transport met veel organisatie gepaard. In dit geval werd de samenstelling van de boxen verzorgd door De Winning, een sociale, inclusieve onderneming in Kortenaken. De boxen konden vervolgens bij vier punten in de vier gemeenten afgehaald worden.

Al is het nog niet zeker of het project volgend jaar navolging krijg, toch hopen de deelnemers nu al de vruchten te kunnen plukken. “De recepten zullen verspreid worden waarna mensen thuis via Buurderij hun voedselboxen met deze ingrediënten zelf kunnen samenstellen”, zegt Weckx. Zij vertelt nog dat Buurderij Geetbets zeer goed loopt. “Wij zitten hier in een landelijke omgeving en alhoewel je zou zeggen dat dit soort korteketeninitiatieven beter lopen in een stedelijke omgeving, mogen wij hier zeker niet klagen."

Buurderij is een initiatief van Boer en Buren, waarbij het mogelijk is om online producten rechtstreeks bij de boer de bestellen. Deze producten worden dan in een lokaal punt verzameld (Buurderij) waar de consument ze kan komen halen.

Bron: Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek