Landbouwer gekweld door pijpleidingen van Fluxys
nieuws"Boven de leiding mag geen zwaar vervoer rijden en ik mag niet 'insporen'", vervolgt Beliën. "Ik kreeg al twee keer een verbod om over een bepaald perceel te rijden. De sporen werden vastgesteld aan de hand van luchtopnames en na een plaatsbezoek. Als ik metalen platen over de leiding leg, mag ik er wel over rijden. Maar ik moet die platen wel zelf betalen. Pas op, ik heb niets tegen veiligheidsmaatregelen, want het gaat ook om mijn eigen veiligheid. Maar waarom boort Fluxys haar leidingen niet ondergronds?"
Marcel Beliën heeft het bijzonder moeilijk met de opgelegde beperkingen: "Ik moet vijf meter links en rechts van de leiding blijven. Voorts geldt binnen een zone van vijftien meter aan weerszijden van de leiding een meldingsplicht bij werkzaamheden. Als ik constructies bouw, bijvoorbeeld silo's, moet ik de putten manueel graven. Wat kost me dat aan uurloon?"
"Het is de omgekeerde wereld", stelt de landbouwer. "Ik word op kosten gejaagd om de Fluxys-leidingen te beschermen, anders krijg ik geen toelating om mijn gronden te bewerken. Als ik door iemands tuin een leiding leg om het drek af te voeren, moet die daar toch ook niet voor opdraaien?" Nog een heikel punt: Marcel begrijpt niet dat de leiding niet door natuurgebied mag, maar wel dicht bij woningen en door tuinen wordt aangelegd. Hij schat het traject op zijn grondgebied op anderhalve kilometer, maar vindt een vergoeding van 5 euro per meter maar een schrale troost voor de last die hij ondervindt.
"Leidingen mogen inderdaad niet door natuurgebied lopen", zegt Bérénice Crabs van Fluxys. "Door landbouwgebied mogen ze wel omdat de bestemming niet verandert. Onze voorkeur gaat dan ook uit naar landbouwgebieden. Fluxys bepaalt de trajecten trouwens niet alleen, maar in samenspraak met de overheid die bevoegd is voor ruimtelijke ordening".
Het bedrijf belooft wel landbouwer Beliën te contacteren om de problemen, waaronder de spoorvorming, te bespreken. De werken voor de aanleg van de geplande nieuwe hogedrukleiding zouden starten in het voorjaar van 2009. In september van datzelfde jaar zou ze dan in gebruik worden genomen.(KS)
Bron: Het Nieuwsblad