Lage verkoopprijzen doen omzetstijging Syngenta teniet
nieuwsSyngenta laat vanwege een onverwachte daling van de verkoopprijzen zijn winstverwachtingen varen. De producent van zaaigoed en gewasbeschermingsmiddelen zag de winst het eerste halfjaar van 2010 met 11 procent afnemen tot 974 miljoen euro. De omzet steeg wel met één procent tot 5,2 miljard euro.
De omzet van fungiciden en insecticiden steeg 6 procent tot 1,7 miljard euro. De volumetoename is vooral te danken aan een met 31 procent toegenomen verkoop van het fungicide Amistar, dat onder meer gebruikt wordt in granen en groenten. Het bedrijf zag de omzet van selectieve herbiciden dalen met 4 procent tot 1,26 miljard euro. De omzet van niet-selectieve herbiciden daalde met 25 procent tot 427 miljoen euro. De totale onkruidbestrijder Touchdown zakte in de VS door hevige concurrentie dramatisch in prijs.
Met goede prijzen en een grotere vraag realiseerde Syngenta vooral groei in Noord- en Zuid-Amerika en Azië. In Zuid-Amerika is er zelfs sprake van een groei met dubbele cijfers. Volgens Mike Mack, CEO van Syngenta, was de start van het jaar voor het Zwitserse bedrijf moeilijk. Het eerste kwartaal daalde de omzet van zaaigoed nog met 10 procent tot 287 miljoen euro, vooral vanwege grote voorraden in de VS. Een goed tweede kwartaal maakt dat in de eerste helft van 2010 twee procent meer zaaigoed werd verkocht.
Syngenta spendeerde 800 miljoen euro aan onderzoek in 2009 en profiteert de tweede helft van het jaar volgens Mack van de introductie van een genetisch gemodificeerde maïsvariant die bestand is tegen bepaalde plagen en herbiciden. Mack zegt dat Syngenta steeds beter in staat is de concurrentie op te nemen tegen het Amerikaanse Monsanto, dat vorige maand zijn winstverwachting met 45 procent bijstelde, maar nog steeds de zaadbusiness domineert.
Bron: Agrarisch Dagblad