header.home link

Investeerders kiezen voor vegan en kweekvlees

25 maart 2021

Meatable, een Nederlands bedrijf gespecialiseerd in kweekvlees, heeft 47 miljoen euro opgehaald bij grote investeerders. Onder andere Bill Marris, de ex-CEO van Google Ventures, Rick Klausner, de ex-directeur van de Bill & Melinda Gates Foundation, en het beursgenoteerde biotechbedrijf DSM stoppen de start-up geld toe. En ook in ons land ziet het vegan-merk Greenway zijn portefeuille toenemen. Ardo-telg Jan Haspeslagh kocht een minderheidsbelang bij het Gentse bedrijf.

De markt van de vleesvervangers groeide vorig jaar met 31 procent, blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau GfK. En de groei versnelt, want tussen 2016 en 2020 bedroeg de stijging 27 procent. Meer dan een kwart van de Belgen koopt vleesvervangers. Alternatieven voor vlees zitten in de lift en dat is ook sommige investeerders niet ontgaan.

Voormalig topman van Google kiest voor kweekvlees

Zo kon het Nederlandse bedrijf Meatable, dat kweekvlees produceert, een stevig bedrag ophalen bij enkele klinkende namen uit de bedrijfswereld. “We hopen met het bedrag van 47 miljoen euro de ontwikkeling en productie van kweekvlees uit te breiden”, klinkt het. “Onder andere door meer kleinschalig te gaan produceren op de Biotech Campus in Delft, onze standplaats. Ons doel is om in 2025 het vlees voor een goede prijs aan te bieden aan de consument.” Sinds de oprichting van Meatable in 2018 haalde het bedrijf zo’n 60 miljoen euro op bij investeerders.

Ardo-telg investeert in Greenway

Ook de markt voor plantaardige vleesvervangers doet het goed en daar wil het Gentse bedrijf Greenway een graantje van meepikken. Hun vegan vleesvervangers zijn voortaan te koop bij Delhaize, Colruyt en Carrefour. Met de steun van Jan Haspeslagh van het diepvriesgroentebedrijf Ardo. “We willen in de komende twee jaar hét Belgische veganmerk worden”, zegt Greenway-oprichter Paul Florizoone.

De internationale bedrijven helpen ons ook, samen laten we de markt voor vleesvervangers groeien

Paul Florizoone - Oprichter Greenway

Recent kwam een derde vennoot in het bedrijf, Jan Haspeslagh, hij kocht een minderheidsbelang in Greenway. Haspeslagh is een van de neven achter het West-Vlaamse bedrijf Ardo, dat jaarlijks voor meer dan een miljard euro diepvriesgroenten verkoopt. Tot ruim een jaar geleden was Haspeslagh er nog algemeen directeur. “Hij contacteerde ons tijdens onze zoektocht naar een investeerder, die ons kan helpen met onze groeiplannen”, legt Florizoone uit. “We kozen voor Jan Haspeslagh omdat hij onze sector kent, goede contacten heeft met groentetelers en belangrijker: de supermarkten.”

Komend boekjaar wil Greenway zes miljoen euro omzet boeken. “Vorig jaar stond onze omzet door corona onder druk, maar in 2019 zaten we aan 4,5 miljoen euro”, klinkt het. “We zijn kostendekkend, maar streven door onze groeiambities nog geen hoge winstmarges na.”

Het Gents merk moet zijn mannetje staan tussen de internationale concurrentie van De Vegetarische Slager, Vivera, Garden Gourmet en Beyond Meat. “Wij hebben hun marketingbudgetten niet, maar we maken het verschil”, zegt Florizoone. “We zijn Belgisch, gebruiken lokale grondstoffen, zijn CO2-neutraal en maken lokale producten, zoals boomstammetjes en chipolata. Maar de internationale bedrijven helpen ons ook: samen laten we de markt voor vleesvervangers groeien.”

Bron: De Tijd / Boerenbusiness

Beeld: Mosa Meat

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek