nieuws

"Herstructurering Fiat deert Case New Holland niet"

nieuws
Het Italiaanse concern Fiat zou volgens mediaberichten in het kader van een nieuw herstructureringsplan opnieuw 10.000 banen willen schrappen. Vooral in landbouwmachine-dochter CNH zouden banen verdwijnen. Bij CNH België, dat fabrieken heeft in Antwerpen en Zedelgem, is men niet ongerust.
20 juni 2003  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:53
Het Italiaanse concern Fiat zou volgens mediaberichten in het kader van een nieuw herstructureringsplan opnieuw 10.000 banen willen schrappen. Vooral in landbouwmachine-dochter CNH zouden banen verdwijnen. Bij CNH België, dat fabrieken heeft in Antwerpen en Zedelgem, is men niet ongerust.

Fiat, dat met hoge schulden kampt, zou volgende week het nieuw saneringsplan aankondigen. Vooral CNH (Case New Holland) zou geviseerd worden, luidt het in krantenberichten. In België telt CNH twee vestigingen: een tractorfabriek in Antwerpen en een fabriek in Zedelgem, waar maaidorsers, hakselaars en balenpersers worden geassembleerd. In totaal werken er een 3.000-tal mensen bij CNH België.

Ongerust is men bij de Belgische vestiging van de landbouwmachineproducent niet. Het zou gaan om de uitvoering van een plan dat in november 2002 al werd aangekondigd. "In een Europese ondernemingsraad werden toen een aantal zaken aangekondigd. Voor België veranderde niet veel, enkel de sluiting van het magazijn in Eernegem", aldus personeelsdirecteur Luc Deheyder. Het zou hem dan ook erg verwonderen moesten nu plots voor België nieuwe maatregelen uit de bus komen. "Het is niet onrustwekkend", verzekert Deheyder.

Hij wijst erop dat bij de fusie met Case -CNH is een samensmelting van Case en New Holland- wereldwijd een blauwdruk werd opgesteld met de productiecentra. België kwam daar toen goed uit. De kwaliteit en productiviteit in ons land liggen hoog. Bovendien werden in de tractorfabriek in Antwerpen nog maar pas een honderdtal mensen in dienst genomen.

Vakbondsman Luc De Bruyn (ACV-Metaal) is evenmin ongerust. "In de Antwerpse tractorfabriek is werk zat. De bestellingen lopen binnen", aldus De Bruyn. Idem bij de CNH-fabriek in Zedelgem, waar Luc Logghe (ACV-Metaal) meent dat de Belgische vestigingen niet geviseerd zijn. "Onze fabriek scoort goed binnen de divisie landbouwmachines. Er is sociale rust, een akkoord rond flexibiliteit en een hoge productiviteit", aldus de ACV-er.

CNH onstond in 1999 na de fusie tussen Case en New Holland. In 1991 nam Fiat de landbouw-afdeling New Holland van Ford over. Bij de Antwerpse CNH-vestiging werken een 1000-tal mensen, in Zedelgem zo'n 2.000.

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek