Groenteveilingen Brava en Greenpartners plannen fusie
nieuwsVeiling Brava met vestigingen in Zellik en Kampenhout en Greenpartners uit Sint-Katelijne-Waver hebben besloten om in de nabije toekomst samen te smelten tot een nieuwe coöperatie. Brava is de grootste witloofveiling ter wereld en legt zich ook toe op glastuinbouw. Greenpartners werd in 1999 opgericht door een groep producenten die hun eigen weg wilden gaan.
De raden van bestuur van beide veilingen gaven groen licht om over te gaan tot een fusie. Een dergelijke samensmelting is echter een werk van lange adem. Tegen begin november moet de fusie afgerond zijn. Door deze fusie willen beide veilingen commercieel sterker in de markt staan en hun klantgerichtheid verder uitbouwen.
"De geschiedenis van Brava is een geschiedenis van groei", motiveert Filip Fontaine, directeur van Brava. "Dat geldt ook voor de laatste decennia. Maar we zitten nog altijd aan de ondergrens van wat een veiling vandaag aan schaalgrootte moet betekenen. Een veiling moet groeien met haar klanten en kunnen bieden wat zij vragen, zowel wat diversiteit van producten als wat volume betreft."
"Aangezien het aantal producenten en het areaal moeilijk toeneemt, is samenwerking met een andere telersvereniging aangewezen. Dan ga je op zoek naar een gelijkaardige visie en kom je uit bij Brava", argumenteert Dominik Planckaert, directeur van Greenpartners. "Het komt er op aan samen commercieel sterker te worden." Het bedrijf zal na de fusie een andere naam krijgen, maar daarover viel nog geen beslissing. "Brava blijft wel bestaan als merk omdat het internationaal zo sterk staat", zegt Fontaine, die directeur van het fusiebedrijf wordt.
Brava en Greenpartners hebben reeds een voorgeschiedenis op gebied van samenwerking. In 2010 sloegen ze de handen reeds in elkaar voor de verkoop van bio-groenten en -fruit. Die samenwerking smaakte naar meer vanuit de overtuiging dat hun gemeenschappelijke visie op commercieel niveau een opportuniteit kon zijn.
"Respect voor de teler staat centraal", laten beide veilingen weten, die "ten dienste van hun leden-telers willen werken en niet louter in functie van zichzelf". Bovendien is de gehanteerde marktstrategie een belangrijk raakpunt. "De klok is voor veiling Brava niet heiligmakend, maar slechts één middel om een zo goed mogelijke prijs voor de producent te realiseren", illustreert Planckaert.
Naast raakpunten zijn er ook aanvullingen. Greenpartners en Brava beschikken over een areaal aan groenten en fruit dat mekaar goed aanvult. "Greenpartners vertegenwoordigt een groot pakket glasproductie terwijl Brava naast witloof een gevarieerd aanbod van groenten en fruit op de markt zet", aldus Filip Fontaine.
De samensmelting betekent ook een voordeel op logistiek vlak. "Een totaal van drie goed uitgeruste sites in de buurt van de klanten biedt een enorme meerwaarde", luidt het. Dat complementariteit een belangrijk element is, beaamt ook Brava-voorzitter Josse de Baerdemaeker: "Die verschillen, die diversiteit is typisch voor onze coöperatie. En precies die diversiteit wordt nog verrijkt door de fusie met Greenpartners." Rudy Croket, voorzitter van Greenpartners, staat hem hierin bij: "Wij zijn sterk door onze diversiteit en op dat vlak vullen wij elkaar perfect aan."
Brava is de grootste witloofveiling ter wereld en is gelegen in Vlaams-Brabant, niet toevallig de heimat van ‘het witte goud’. Naast witloofteelt is glastuinbouw een belangrijk aspect van haar werkzaamheden. Tomaat is het tweede belangrijkste product. De veiling stelt 75 mensen te werk en telt een 1000-tal leden-producenten. In 2010 realiseerde Brava een recordomzet van ruim 73 miljoen euro, een stijging van 16 procent ten opzichte van 2009.
Greenpartners, gelegen in Sint-Katelijne-Waver, werd in 1999 opgericht door een groep producenten met een eigen visie op de wijzigende marktsituatie. Door de productie en de verkoop optimaal op elkaar af te stemmen, wilden ze de belangen van klanten en telers verbeteren. Centraal staat de productie van tomaten, komkommer, prei, sla, paprika en courgettes. De tomatenproductie zorgt voor een derde van de omzet. Greenpartners heeft 15 medewerkers en een 70-tal leden en realiseert een omzet van 46 miljoen euro per jaar.
Bron: eigen verslaggeving/Belga