Succes korte keten zorgt voor boost in verkoop van afhaalautomaten
nieuwsDe verkoop van automaten, die bedoeld zijn voor de verkoop van groente, fruit, bloemen en voedselpakketten, zit sterk in de lift. Automaatverkopers profiteren enorm van de opkomst van de korte keten. De producenten groeien mee met de vraag en leveren steeds geavanceerdere apparaten af.
“Een klant plaatst online een bestelling van bijvoorbeeld een voedselpakket. Hij krijgt daarna per email een code toegestuurd en met deze code kan hij ’s avonds in de automaat zijn bestelling ophalen.” Aan het woord is Jonas Hanot, van Hanot Vending uit Zandhoven. Hij is één van de vele leveranciers van afhaalautomaten die de laatste tijd ook gretig hun weg vinden naar de Vlaamse landbouwers.
De populariteit van de automaten heeft alles te maken met het succes van de korte ketenverkoop. “Een automaat vergt weinig ruimte en personeelsinzet. Hierdoor kan de boerderijverkoop met een beperkte investering gelanceerd worden”, vervolgt Hanot. Volgende maand plaatst het bedrijf bijvoorbeeld een grote automaat bij pluimveehouder Ben Konings in Essen. Hier kunnen niet alleen particulieren terecht, ook de horeca kan er grote hoeveelheden eieren ophalen.
Een automaat vergt weinig ruimte en personeelsinzet. Met een beperkte investering kan de boerderijverkoop gelanceerd worden
Hoevewinkel ’t Hertsveld breidt keuzeaanbod uit
Een ander landbouwbedrijf dat recent investeerde in een afhaalautomaat, is groenteteler en hoevewinkel ’t Hertsveld in Leest, bij Mechelen. In januari werd er een afhaalautomaat geleverd die dienst doet als aanvulling op de boerderijwinkel waar groente, fruit en hoeveproducten verkocht worden. “Bij een online bestelling kan de koper aangeven of hij de producten in de winkel komt afhalen of in de automaat”, legt verkoopster Leen uit.
Ze benadrukt dat kopers de fysieke winkel vooralsnog prefereren om de persoonlijke contacten. Op zaterdag wordt er al eens vaker bij de automaat aangeklopt. Leen: “Dan is het drukker in de winkel. Om niet te moeten aanschuiven, kiezen mensen daarom voor de automaat.” De nieuwe aanwinst is in twee compartimenten verdeeld: een gedeelte met lockers waar bestelde producten klaargezet worden. Daarnaast is er een gedeelte met glazen deurtjes waar passanten hun aankopen kunnen doen.
24/7
Flexibiliteit is één van de grote voordelen van de automaten. Mensen kunnen ook buiten de werktijden inkopen doen, ook ’s nachts. Dat er ook in de nacht handel plaatsvindt, kan rozenteler Wim Scheers uit Kontich beamen. Zijn bedrijf behoorde zeven jaar geleden tot de eerste bloementelers met automaatverkoop. “Tijdens de feestdagen moeten we regelmatig bijvullen, ook ’s nachts”, vertelt de teler die via zijn smartphone in verbinding staat met de rozenautomaat aan de voorkant van het bedrijf. “Als er 25 bosjes uit de automaat gehaald zijn, krijg ik een melding dat het tijd is om bij te vullen.”
Hij heeft tijdens corona veel bloemenautomaten bij collega-telers zien opduiken. “Door de sluiting van bloemenzaken en tuincentra waren er geen andere afzetmogelijkheden”, verklaart hij. Vorig jaar in augustus nam bijvoorbeeld ook rozenteler Wimceco uit Vremde een automaat in gebruik.
Technologische ontwikkelingen
Jonas Hanot geeft aan dat de afhaalautomaat ook populair is bij bijvoorbeeld bloemenzaken die deze als soort van tweede filiaal inzetten. Volgens hem verlopen de technologische ontwikkelingen razendsnel waardoor er steeds meer mogelijk wordt. De nieuwste machines worden vanuit de cloud aangestuurd en kunnen op afstand bediend worden. “Als een klant problemen ondervindt bij het openen van een locker, dan kan hij naar de verkoper bellen die vervolgens op afstand de kluis kan openen.”
Hanot vertelt dat Nederland voorop loopt op het gebied van automatenverkoop. Op zich niet vreemd: onze Noorderburen kennen een lange geschiedenis met de snackmuur waar je de befaamde 'kroket uit de muur' kunt halen.
Bron: Eigen verslaggeving