nieuws

Groei Danone bekoelt overnamegeruchten

nieuws
Danone groeide in 2005 met 6,1 procent tot 13 miljard euro. De nettowinst verdriedubbelde, maar dat was te danken aan hoge uitzonderlijke lasten in 2004. De vergelijkbare winst per aandeel steeg met bijna 16 procent. Voor dit jaar voorspelt Danone een vergelijkbare vooruitgang op alle fronten. Ondertussen is het wel erg stil geworden op het overnamefront. Vorige zomer stond Frankrijk nog op zijn kop toen het er even op leek dat PepsiCo met Danone zou gaan lopen.
16 februari 2006  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:56
Danone groeide in 2005 met 6,1 procent tot 13 miljard euro. De nettowinst verdriedubbelde, maar dat was te danken aan hoge uitzonderlijke lasten in 2004. De vergelijkbare winst per aandeel steeg met bijna 16 procent. Voor dit jaar voorspelt Danone een vergelijkbare vooruitgang op alle fronten.

Ondertussen is het wel erg stil geworden op het overnamefront. In de zomer van vorig jaar stond Frankrijk nog op zijn kop toen het er even op leek dat PepsiCo met Danone zou gaan lopen. Maar het kwam nooit tot een bod en ondertussen wordt al betwijfeld of het ooit zover zal komen.

Beurshuizen berekenden de waarde in een overnamescenario op 130 euro per aandeel. Maar zelfs tegen de huidige koers (90 euro) weegt Danone 23 miljard en wordt ruim 20 keer de winst betaald. Analisten betwijfelen sterk of er voor mogelijke overnemers zoals PepsiCo, Kraft of Nestlé wel voldoende synergiemogelijkheden zijn die een dure overname zouden verantwoorden.

Maar een hoge waardering is de beste verdediging tegen een overname en dus heeft topman Franck Riboud alle redenen om het succesvolle beleid van de jongste tien jaar voort te zetten. In die periode heeft Danone zich gefocust op drie kernactiviteiten rond het thema 'gezonde voeding'. Zo zijn er de yoghurtproducten, waarin het onbetwiste wereldleider is en de waterdranken en koekjes, respectievelijk goed voor een gedeelde eerste en tweede plaats wereldwijd.

Via schaalvoordelen en efficiëntie verhoogt Danone al enkele jaren met succes zijn winstgevendheid. In 2005 bereikte het een operationele winstmarge van 13,35 procent tegen 13,15 procent in 2004. Dankzij een volgehouden inkoop van eigen aandelen, slaagde Riboud er uiteindelijk in om met een omzetgroei van 6 tot 7 procent de winst per aandeel te doen groeien met 16 procent. Forser vooruitgaan lijkt ondoenbaar, want Danone haalt meer dan 60 procent van zijn omzet in de volgroeide Europese markt (+2,8%). Daarom moet de groep een hoog tempo aanhouden in Azië (+13%) en de rest van de wereld (+15,6%).

Bron: De Standaard

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek