FSC-label onvoldoende beschikbaar bij doe-het-zelfzaken
nieuwsHet aanbod aan FSC-gelabelde houtproducten in de grotere doe-het-zelfzaken in België is onvoldoende en bovendien blijkt de communicatie erover vaak ontoereikend. Dat blijkt uit een onderzoek naar het aanbod van FSC-gelabeld hout, waarvan WWF de resultaten heeft bekendgemaakt.
Vrijwilligers van WWF-België hebben van juni tot september vorig jaar 48 winkels bezocht van de ketens Orga, Hubo, Makro, Bigmat, Mr. Bricolage, Brico Plan-It, Gamma en Brico. De onderzoekers hadden daarbij aandacht voor vier verschillende producten: constructiehout, houten platen, terrasplanken en tuintegels. Voor elke categorie werd het aanbod aan FSC-gelabeld hout onderzocht en werd bekeken of er voldoende informatie beschikbaar was over de houtsoort en de herkomst van het hout.
Op dit moment is het aanbod aan FSC-gelabelde producten voor elk van de vier categorieën verre van toereikend, besluit WWF uit het onderzoek. Het aanbod aan tropisch, niet-gecertificeerd hout en aan hout zonder herkomstbepaling blijft volgens de natuurbehoudsorganisatie aanzienlijk. Bovendien zouden de klanten onvoldoende geïnformeerd worden over het FSC-label.
Brico is volgens WWF de enige van de acht onderzochte ketens die FSC-gelabeld hout beschikbaar heeft voor elk van de vier onderzochte producten. Orga, Makro, Mr. Bricolage en Brico Plan-it scoren het slechtst. Geen van hen biedt FSC-hout te koop aan en geen van hen communiceert erover.
WWF wil de ketens die houtproducten verkopen, aanzetten om een duurzame aankooppolitiek op te zetten, het assortiment aan FSC-gelabelde producten uit te breiden en duidelijk de herkomst van het hout aan te geven. Het FSC-label is een internationaal erkend certificeringsysteem. Het doel van het FSC-label is om bosbeheer te promoten dat het milieu respecteert, een sociale dimensie heeft en economisch leefbaar is.
Bron: Belga