Fairebel lanceert melkverpakking op basis van rietsuiker

De melkcoöperatie Fairebel heeft een nieuwe, meer duurzame verpakking voor zijn melkproducten gelanceerd. De productie van de nieuwe melkkartons stoot 36 procent minder CO2 uit en de kartons zijn gemaakt op basis van rietsuiker.

19 oktober 2021  – Laatst bijgewerkt om 19 oktober 2021 21:24
Lees meer over:

De nieuwe melkkartons bestaan voornamelijk uit karton en plastic op basis van rietsuiker. De verpakking is voor 87 procent plantaardig, bij de vorige verpakkingen was dat nog 65 procent. "We willen melk verkopen, maar ook een filosofie", zegt voorzitter Erwin Schöpges op een persconferentie.

 Voor de nieuwe verpakking, die vanaf 19 oktober in de rekken ligt, werkt Fairebel samen met de coöperatieve melkfabriek Luxlait en de verpakkingsproducent Tetra Pak. De melkkartons zijn 100 procent recycleerbaar. Kunststoffen op basis van fossiele brandstoffen worden vervangen door bioplastic op basis van rietsuiker. Ook de plastic omverpakking van de melkkartons wordt vervangen door karton. "We zullen niet alle problemen van de planeet oplossen, maar we willen wel antwoorden formuleren", aldus Schöpges.

Volgens Fairebel dekt de vergoeding die melkboeren krijgen voor hun zuivelproducten vaak hun productiekosten niet. "De gevolgen zijn duidelijk zichtbaar: steeds meer familiebedrijven verdwijnen en jonge landbouwers geven er vaker de brui aan", zegt Schöpges. 

Eerst de kostprijs voor de boer

Hendrik Van den Haute uit Ninove is een van de eerste boeren die zich aansloot bij Fairebel. “Ik leerde om mijn product te verkopen, eerder dan het weg te geven. Fairebel bepaalt eerst de kostprijs van de melk voor de boer, vervolgens krijgt elke schakel in de keten een eerlijke marge en daaruit volgt een faire prijs voor de consumen”t, aldus Van den Haute.”

Fairebel melk duurzame verpakking

Fairebel is een Belgische melkcoöperatieve en werd elf jaar geleden opgericht door melkboeren. Fairebel ging van start met acht landbouwers, maar telt ondertussen 550 landbouwcoöperanten. In 2020 verkocht de coöperatieve meer dan twaalf miljoen liter melk in België. Intussen is het assortiment van melkproducten uitgebreid met appelen, peren en rundvlees.

Fairebel lanceert dinsdag ook een nieuwe campagnevideo, waarin mensen elkaar omhelzen. Op het einde krijgt ook een koe een aai. "Fairebel omarmt onze planeet voortaan nóg inniger", luidt de slogan.

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek