nieuws

EU strenger voor nieuwe landbouwvoertuigen

nieuws
Landbouwers die vanaf 1 januari 2020 een nieuw landbouwvoertuig kopen en in gebruik nemen, zullen een Europees gelijkvormigheidsattest nodig hebben. De nieuwe eisen zijn bedoeld om de verkeersveiligheid te verhogen en passen binnen Europese regelgeving. “Wij raden kopers aan om na te gaan of ze van de verkoper de juiste documenten krijgen”, aldus het departement Landbouw en Visserij. Voor tweedehandsvoertuigen kan de regelgeving licht verschillen, afhankelijk van wanneer het voertuig in gebruik is genomen.
12 december 2019  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:50

Landbouwers die vanaf 1 januari 2020 een nieuw landbouwvoertuig kopen en in gebruik nemen, zullen een Europees gelijkvormigheidsattest nodig hebben. De nieuwe eisen zijn bedoeld om de verkeersveiligheid te verhogen en passen binnen Europese regelgeving. “Wij raden kopers aan om na te gaan of ze van de verkoper de juiste documenten krijgen”, aldus het departement Landbouw en Visserij. Voor tweedehandsvoertuigen kan de regelgeving licht verschillen, afhankelijk van wanneer het voertuig in gebruik is genomen.

Om de verkeersveiligheid te verhogen, moeten alle nieuwe landbouwvoertuigen die vanaf 1 januari 2020 worden verkocht, geregistreerd en in het verkeer gebracht, voldoen aan een nieuwe Europese regelgeving (Certificate of Conformity of COC). Daarmee krijgen alle voertuigen in Europa eenzelfde statuut waardoor verkoop over de landsgrenzen makkelijker kan verlopen. Alle fabrikanten moeten die Europese richtlijnen toepassen.

De nieuwe eisen waaraan een landbouwvoertuig (categorie T, C, R of S) aan moeten voldoen zijn een verzameling van deelgoedkeuringen, gebundeld onder de COC 167/2013. Aandachtspunten zijn bijvoorbeeld banden, afmetingen, machineveiligheid, opspatafscherming, het afronden van scherpe delen, voldoende lampen… Maar het zijn vooral de nieuwe eisen die de EU stelt aan het remsysteem die zorgen voor de grootste kopzorgen bij de constructeurs. Nieuwe landbouwvoertuigen moeten nu dezelfde remperformantie hebben als vrachtwagens.

Delvano, een constructeur uit eigen land, is de eerste die de nieuwe Europese typegoedkeuring heeft gekregen. Daar ging een heel traject aan vooraf. “We zijn een jaar en een half geleden begonnen met testen en ontwikkelen”, vertelt Carlos Vanlerberghe, CEO bij Delvano, tijdens Agribex. “Vooral het remsysteem was een uitdaging.” Kopers kunnen gemakkelijk controleren of hun nieuwe landbouwvoertuig voldoet aan de nieuwe eisen. “Op het identificatieplaatje moet je de code COC 167/2013 terugvinden, dan weet je dat het voertuig over een Europees gelijkvormigheidsattest beschikt.”

De nieuwe eisen zijn niet van toepassing op volledig gedragen landbouwmachines (zoals rotoreggen, of frezen) en zelfrijdende landbouwmachines (zoals maïshakselaars, maaidorsers, zelfrijdende sproeimachines en gewasoogstmachines). Ook voor een nieuwe verwisselbaar getrokken machine met een snelheid tot 40 km/uur (categorie Sa) moeten verkopers geen keuringsbewijs voorleggen, omdat die voertuigen niet naar de technische keuring moeten.

Meer informatie over tweedehandslandbouwvoertuigen, de nieuwe eisen, de wijzigingen per voertuigcategorie, het gelijkvormigheidsattest en de individuele goedkeuringsprocedure vind je hier: www.vlaanderen.be/landbouwvoertuigen

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek