Escape game moet werknemers naar West-Vlaamse voedingssector lokken
nieuwsMeer dan een kwart van alle openstaande West-Vlaamse vacatures bevinden zich in de voedingssector. Via een escape room wil POM West-Vlaanderen jongeren warm maken voor een job in de voedingsindustrie. “Dit STEM-spel geeft leerlingen op een speelse manier voeling met beroepen of studies die in de lijn van hun talenten liggen”, klinkt het.
Heel wat voedingsbedrijven hebben het moeilijk om hun vacatures in te vullen. Zo zoekt Agristo 100 potatoholics, speurt Poco Loco naar guaca bij de mole, biedt Maselis graandioze jobs en bij Milcobel bouw je zelfs aan je eigen melkweg. “Ondanks de creatieve inspanningen van heel wat bedrijven blijft het moeilijk om mensen warm te maken voor een job in de voedingsindustrie”, stelt de Provinciale Investeringsmaatschappij.
Kloof tussen competenties en vaardigheden
Ook stellen bedrijven vast dat de kloof tussen de gevraagde competenties en de vaardigheden van beschikbare arbeidskrachten groter wordt. Om de competenties van afgestudeerden beter af te stemmen op de arbeidsmarkt lanceert POM West-Vlaanderen de escape game 'Food Factory' in Roeselare. Het spel richt zich op leerlingen van 17 en 18 jaar.
"We brainstormden samen met Milcobel over de specifieke noden vanuit de sector. Aangevuld met de input van leerkrachten en een Vlaamse pedagogische begeleidingsdienst, werd deze educatieve escape game uitgebouwd", zegt Jean de Bethune, voorzitter van POM West-Vlaanderen.
Het resultaat is een 200 vierkante meter grote exploratieruimte waarin teams van vijf personen allerhande puzzels en tests moeten oplossen. Door gebruik te maken van hun skills op vlak van techniek, computationeel denken en wetenschap kunnen ze de code kraken. Samenwerken is de sleutel tot succes. De leerkracht observeert de spelsessie en linkt nadien met de leerlingen de spelonderdelen en -ervaringen aan de beroepsprofielen en werkcompetenties.
Milcobel-materiaal krijgt tweede leven
Milcobel leverde niet enkel inhoudelijke input voor de game maar ook de hardware. Een transportband, nood- en drukknoppen, hendels, fluorescerende strips, enz. kregen een tweede leven in de Food Factory. “Door het hergebruik van die materialen krijgen spelers een realistische voeling met het werkveld. Zo zit de escape game vol kleine details die zorgen voor een ware beleving van de voedingsindustrie”, vertelt Yanah Van Geertery, Talent Acquisition Specialist bij Milcobel.
Meer informatie: Escape Game Food Factory
Bron: Eigen verslaggeving