Enkel Fransen drinken meer champagne dan Belgen
nieuwsHet prestigieuze champagnehuis van Paul-François Vranken viert dit jaar zijn dertigste verjaardag en de champagneboer met Belgische roots heeft het drukker dan ooit. "In onze branche gebeurt een kwart van de verzendingen tussen 15 november en 15 december. Champagne is bij de eindejaarsfeesten de drank bij uitstek, maar wij willen champagne promoten als wijn voor bij de maaltijd", klinkt het.
Terwijl de wijnsector al enkele jaren in crisis verkeert, ontsnapt de champagne aan dat fenomeen. "Niet alleen champagneproducenten ontsnappen aan de crisis", relatieveert Vranken. "Alle wijnproducenten die een internationaal merk hebben, dat wereldwijd erkend is om zijn hoge kwaliteit, doen het goed. De grote merken hebben door de globalisering een plaats verworven die ze vroeger niet hadden. Mensen willen overal ter wereld hun geliefkoosde merk terugvinden, of dat nu in New York, Parijs, Tokyo of Brussel is".
Sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog heeft de champagnesector slechts twee crisismomenten gekend: in 1976 als gevolg van de oliecrisis en bij de recessie in 1992. "Wanneer de mensen bang zijn, drinken ze minder champagne", weet Vranken. Dat er tegenwoordig van Zuid-Afrika tot Tasmanië schuimwijn geproduceerd wordt, deert de champagneproducenten niet. "Dat is juist een springplank voor ons. Als je een fles champagne op tafel kunt zetten, ben je fier. Een fles Pommery of Demoiselle is nu eenmaal beter dan een fles schuimwijn".
De unieke smaak van champagne heeft niet te maken met het werk dat in de wijnkelders wordt verricht. Wel met de krijtlaag waarop de Champagnestreek rust. "Daardoor duurt de afdronk veel langer dan bij een schuimwijn", aldus Vranken. Of het ook in ons land mogelijk zou zijn om champagne te produceren? "Nee, daarvoor is de grond in ons land veel te rijk. Voor een goede schuimwijn heb je arme grond nodig".
Waarom zijn Belgen dan zo verzot op de bubbels? "Belgen houden van goede dingen. Ze consumeren dubbel zoveel als de officiële verkoopcijfers aangeven. Naast de officiële uitvoer steken de Belgen de grens over om champagne in te slaan in Franse winkels. En ze zakken massaal af naar de Champagnestreek voor een bezoek aan de champagnehuizen. De verkoop van champagne aan Belgische bezoekers in onze wijnkelders is spectaculair. Als je daarmee rekening houdt dan is België na Engeland onze tweede exportmarkt. Daar ben ik zeker van", besluit Vranken.(KS)
Bron: De Morgen