header.home link

Eco-Score geeft milieupunten aan uw boodschappenmandje

11 maart 2021

Colruyt lanceert als eerste retailer in ons land de Eco-Score. Die moet aangeven hoe milieuvriendelijk de voedingswaren in ons winkelkarretje zijn. Het systeem werkt met een kleur- en lettercode, die doet denken aan de bestaande Nutri-Score.

Lees meer over:
colruyt-ecoscore-scannen-1250

De Nutri-Score, die aanduidt hoe (on)gezond voeding is, krijgt gezelschap van de Eco-Score. Het nieuwe systeem belicht de milieu-impact van hetgeen we kopen in de supermarkt. “Mensen willen eenvoudige, relevante informatie. Ze willen verder gaan dan hoe gezond een product is en welke voedingswaarde het heeft”, stelt Stefan Goethaert, directeur bij Colruyt en verantwoordelijke voor het project.

In eerste instantie maakt Colruyt Group de Eco-Scores van ongeveer 2.500 voedingswaren van de huismerken online beschikbaar via een app. Met die app scannen consumenten de barcode van een voedingsproduct, en krijgen ze dan de overeenkomstige Eco-Score te zien. Nog voor de zomer wil de supermarktketen het energielabel ook toekennen aan de nationale merkproducten en tegen eind dit jaar moet de score ook op de verpakkingen prijken.

Aanvulling op de Nutri-Score

De inspanningen van Colruyt rond de Eco-Score komen bovenop de huidige uitrol van de Nutri-Score. “Op die manier kunnen we klanten begeleiden om écht bewuste keuzes te maken, zowel op vlak van gezondheid als op vlak van milieu”, aldus Goethaert.

De Eco-Score, die bedacht werd in Frankrijk, is opgebouwd uit twee componenten, enerzijds de resultaten van de levenscyclusanalyse van een product (van boer tot bord) en anderzijds de toevoeging van extra indicatoren volgens een bonus-malussysteem. Zo worden zaken zoals klimaatverandering, water- en landgebruik, fijn stof en verzuring mee in rekening genomen. “De Eco-Score gaat dus veel verder dan alleen de CO2-uitstoot of de ‘carbon footprint’”, stelt Goethaert. “De score neemt ook plus- en minpunten in rekening, zoals transport, recycleerbaarheid en certificatie.”

colruyt-ecoscore-lage-hoge-impact-1000

De retailer heeft ook de ambitie om de milieuscore van de eigen merken te verbeteren. “Om de milieu-impact te meten moet je de volledige keten in kaart brengen. Dat is een uitdagende opdracht maar dankzij die analyses kunnen we de hotspots identificeren die we uiteindelijk te verbeteren hebben en waar we dus ook volop op gaan inzetten”, klinkt het.

Aardbeien uit Spanje?

Volgens retailspecialist Gino Van Ossel zou de Eco-Score wel eens een invloed kunnen hebben op ons winkelgedrag. "Dit zal vooral de stille meerderheid van consumenten, zij die wel beseffen dat hun koopgedrag moet veranderen maar daarvoor niet tot het uiterste willen gaan, helpen een keuze te maken. Zonder dat daarvoor veel moeite moet worden gedaan”, stelt hij in De Morgen.

Dit zal vooral de stille meerderheid van consumenten helpen een keuze te maken, zonder dat er veel moeite moet worden gedaan

Gino Van Ossel - Retailspecialist

Van Ossel denkt dat het de keuze voor seizoensfruit van bij ons bijvoorbeeld makkelijker zal maken, zeker als de score ook op de verpakkingen zal staan. "De vraag of we in putje winter echt die aangevoerde aardbeien moeten eten zoals we de jongste jaren almaar meer doen, zal voor sommigen makkelijker beantwoord zijn. Dit betekent zeker niet dat we die ananas met een mindere Eco-Score definitief moeten laten vallen. De score helpt ieder voor zich de afweging te maken welke guilty pleasures we onszelf gunnen."

Zullen ook andere supermarkten volgen? Van Ossel denkt alvast van wel. Hij verwijst hiervoor naar de sterkte van de methodiek. “Het is een universele open standaard, die anderen niet belet met dezelfde codes aan de slag te gaan. De quotering zal fabrikanten er ook toe aanzetten de ecologische impact van hun producten te verbeteren."

Bron: Eigen verslaggeving / De Morgen

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek