nieuws

Delhaize weert kooi-eieren uit huismerkproducten

nieuws
Delhaize engageert zich om ten laatste tegen 2020 geen eieren uit verrijkte kooien meer te tolereren in zijn assortiment voedingsproducten van het huismerk. De warenhuisketen wil hiermee zijn rol in het verbeteren van het dierenwelzijn herbevestigen. Andere retailers sloegen eerder dezelfde weg in door zowel in het verssegment als in verwerkte voeding kooi-eieren links te laten liggen. In de leghennenhouderij is er ten tijde van het verbod op klassieke kooien (2012) fors geïnvesteerd in alternatieve huisvestingssystemen, maar die zijn nog niet zo populair als de verrijkte kooien waarin zes op de tien kippen in ons land zitten.
20 september 2017  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:42
Lees meer over:

Delhaize engageert zich om ten laatste tegen 2020 geen eieren uit verrijkte kooien meer te tolereren in zijn assortiment voedingsproducten van het huismerk. De warenhuisketen wil hiermee zijn rol in het verbeteren van het dierenwelzijn herbevestigen. Andere retailers sloegen eerder dezelfde weg in door zowel in het verssegment als in verwerkte voeding kooi-eieren links te laten liggen. In de leghennenhouderij is er ten tijde van het verbod op klassieke kooien (2012) fors geïnvesteerd in alternatieve huisvestingssystemen, maar die zijn nog niet zo populair als de verrijkte kooien waarin zes op de tien kippen in ons land zitten.

Delhaize schakelde in januari 2007 over op een aanbod verse eieren bestaande uit scharreleieren, vrije uitloop-eieren en biologische eieren. Op die manier nam het warenhuis een voorsprong op de Europese richtlijn die legbatterijen verbood vanaf 2012. Nu gaat Delhaize een stap verder en neemt het engagement om de eieren van kippen uit (de nog altijd toegelaten, nvdr.) verrijkte kooien te weren uit verwerkte voedingsproducten van het huismerk.

Van de meer dan 7.000 huismerkproducten van Delhaize zijn er ongeveer 1.200 producten die eieren bevatten. In de afgelopen jaren heeft Delhaize al voor 68 procent van de producten de garantie gekregen van de leveranciers dat ze geen kooi-eieren meer bevatten. Voor de overige 32 procent is het proces opgestart waardoor Delhaize hoopt om al voor 2020 haar engagement waar te maken, luidt het. Michel Vandenbosch, voorzitter van dierenrechtenorganisatie GAIA, juicht dat toe en noemt het "een voorbeeld voor de retail in binnen- en buitenland."

Persagentschap Belga vlooide uit dat een aantal andere ketens die stap al gezet hebben. Colruyt engageerde zich eind 2012 om ook in de eigen merkproducten enkel nog eieren toe te laten afkomstig van kippen uit scharrelstallen of met vrije uitloop. Het ging over meer dan 1.000 producten. De doelstelling werd begin 2013 voor 95 procent van de producten waargemaakt. “In 2015 halen we al iets meer dan 99 procent. De overige producten bevatten verwaarloosbare hoeveelheden aan eieren”, zegt Silja Decock, persverantwoordelijke van Colruyt Group.

“Lidl België is sinds 2016 overgeschakeld naar uitsluitend eieren van kippen in vrije uitloop voor de eigen huismerken”, aldus woordvoerder Isabelle Colbrandt. De lastenboeken van Carrefour verbieden kooi-eieren in producten die in België worden geproduceerd. PR-verantwoordelijke Baptiste Van Outryve onderscheidt nog wel producten die éénmaal per jaar worden gemaakt. Voor deze categorie zal het voor de volgende productie gelden.

Zes op de tien kippen in ons land worden gehuisvest in de verrijkte kooien waar de supermarkten afkerig tegenover staan. Op bedrijfsniveau is het overgewicht minder uitgesproken en gaat het om vier op de tien leghennenhouders die verrijkte kooien prefereren boven alternatieve huisvestingssystemen. Zijn zij blind voor een markttrend die zich in eigen land al een aantal jaren doorzet? Toch niet, want navraag bij de pluimveespecialist van Boerenbond leert dat de afzet van kooi-eieren, bij ons en in de rest van de EU, nog altijd vlot verloopt. “Voor het ei dat naar de brekerij gaat en als grondstof in verwerkte voeding belandt, telt de kostprijs. Daarom lenen vooral verrijkte kooi-eieren zich daartoe, aangevuld met tweede-keuze-scharreleieren”, legt Wouter Wytynck uit.

Een aantal scharrelhouders richten zich vandaag specifiek op de markt voor verwerkte eierproducten en houden witte leghennen, die kostenefficiënter zijn in de productie. Een vers tafeleitje kleurt traditioneel bruin, terwijl de witte eieren interessant zijn voor verwerking. De stroom scharreleieren voor verwerking was tot dusver altijd voldoende groot om te beantwoorden aan de vraag van Belgische supermarkten naar niet-kooi-eieren. Een grote verschuiving valt door de beslissing van Delhaize niet te verwachten. Als de vraag naar scharreleieren in de toekomst toch significant zou stijgen, dan zal de markt volgens Wytynck zijn werk doen: “Het prijsverschil met kooi-eieren wordt dan groter zodat pluimveehouders sneller zullen beslissen om te investeren in alternatieve huisvesting.”

Bron: Belga / eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek