Unilever serveert de Vegetarische Slager af
nieuwsDe Britse voedselgigant Unilever zet zijn belangrijkste vleesvervangersmerk in de etalage. Nochtans deed de Vegetarische Slager het niet slecht in de huidige moeilijke periode waarin de nichemarkt zich momenteel bevindt. De verkoop zou daarom niet zozeer te maken hebben met de groeicijfers van het merk zelf, maar zou eerder kaderen in een bredere strategische herstructurering bij Unilever. De multinational wil zich namelijk voortaan meer focussen op zijn grootste internationale topmerken met veel groeipotentieel, en houdt daarom nu een uitverkoop van zijn kleinere merken.
Unilever verandert van koers en daarbij hoort een grote kuis in de merkenportefeuille. Topman Hein Schumacher wil een aantal kleinere merken met een gezamenlijke jaaromzet van 1 miljard euro verkopen. Dit zou volgens de Nederlandse krant de Volkskrant tijd en geld moeten vrijmaken voor 30 topmerken die samen zo’n 70 procent van de omzet vertegenwoordigen.
Eén van de merken die Unilever van de hand doet is de Vegetarische Slager. Het bedrijf werd opgericht in 2007 door een voormalige Nederlandse veehouder, maar is sinds 2018 in handen van Unilever. De overname gebeurde op het toppunt van de hype rond vleesvervangers. Ondanks de toenemende concurrentie, het verminderde enthousiasme van consumenten en een inflatie die de vraag drukte, bleek de Vegetarische Slager toch stand te houden. Unilever doet geen precieze mededelingen over de prestaties van afzonderlijke merken, maar volgens de Volkskrant kan de positieve evolutie van het merk wel uit de hoofdlijnen van de jaarverslagen getrokken worden. Bovendien liet oprichter Korteweg vorig jaar nog weten aan Business Insider dat de omzet sinds de overname was verzesvoudigd.
“De Vegetarisch Slager is ondanks de moeilijke periode toch nog steeds een sterk merk”, duidt Thijs Geijer, sectoreconoom voedsel en landbouw van ING, aan Telegraaf. “Wereldwijd is het één van de bekendere namen.” Volgens Geijers is dit mede te danken aan de focus op foodserviceketens. Want naast de supermarkten verkocht Unilever het voedingsmerk onder meer ook aan Burger King en Domino’s. “Terwijl de groeicijfers van vleesvervangers afnamen, bleef er in de foodservice wel aandacht voor”, zegt Geijer. Uit onderzoek van de ngo ProVeg bleek afgelopen zomer dat de verkoop van vleesvervangers bij horeca en cateraars in twee jaar is verdubbeld.
Toch lijken de goeie cijfers van de Vegetarische Slager niet genoeg potentieel in zich te hebben voor de Unilevergroep. Het wordt uitkijken wie de etalage binnenkort zal passeren van Unilever en het nichemerk meeneemt naar huis.

Bron: Volkskrant / Foodlog