Commissie: nauwelijks klachten over landbouwmaterie
nieuwsDat blijkt uit het jaarlijks verslag van ombudsman Jacob Soderman, dat hij donderdag voorstelde in het Europees Parlement (EP). Uiteindelijk ging Soderman in 185 gevallen over tot een onderzoek.
"Het is niet verwonderlijk dat de meeste onderzoeken over de Europese Commissie gaan. De Commissie is immers het dagelijks bestuur van de EU en voert de beslissingen van de Gemeenschap uit", zo stelt europarlementslid Herbert Bosch, lid van de Commissie Verzoekschriften van het EP, in zijn rapport.
Bosch vindt het wel "verbazingwekkend" dat slechts drie onderzoeken over landbouw gingen. Nochtans vertegenwoordigt die sector het grootste deel van het Europese budget, namelijk 45 pct.
De Commissie Verzoekschriften is belast met de vragen en klachten over domeinen waarop de EU actief is. De ombudsman onderzoekt de gevallen van slecht bestuur in de activiteiten van de Europese instellingen.
De beschuldigingen van slecht bestuur gaan meestal over een gebrek aan transparantie (28 pct), vermijdbare vertragingen (24 pct) en over gevallen van onrechtvaardigheid of machtsmisbruik (11 pct).
De EU registreerde 126 klachten afkomstig uit Belgie, of 7 pct van alle klachten. Ons land vertegenwoordigt 2,7 pct van de EU-burgers.
"Belgie onderscheidt zich van andere kleine landen omdat de Europese instellingen er zijn gevestigd", legt Olivier Verheecke, jurist bij de Europese ombudsdienst, uit.
Frankrijk legde het grootste aantal klachten neer (279), dat is 16 pct van het totaal. Spanje is goed voor 222 klachten (13 pct), gevolgd door Duitsland met 213 (13 pct), Italie met 193 (11 pct) en Groot-Brittanie met 141 klachten (8 pct). Daarna komt Belgie.
Europees ombudsman Soderman verweet de Europese Commissie de burger in de steek te laten. "Het witboek over bestuur dat de Commissie recente publiceerde, bevat een waslijst aan voorstellen, maar weinig concreets in het voordeel van de burgers", zo stelde Soderman.
"De Commissie zoekt niet naar nieuwe benaderingen om de Europese burgers tegemoet te treden", meent rapporteur Herbert Bosch. "Het is verbijsterend om vast te stellen dat meer dan de helft van de klachten gemakkelijk op te lossen was", aldus nog Bosch.
De gemiddelde behandelingsduur van de klachten is gezakt van gemiddeld 329 dagen in 1999 naar 316 dagen vorig jaar. Eind augustus 2000 waren er nog 65 dossiers hangende die meer dan een jaar voordien waren ingediend. In augustus 2001 waren dat er slechts 25.
Bron: Belga