Colruyt investeert opnieuw in zeewier
nieuwsSupermarktgroep Colruyt heeft opnieuw geïnvesteerd in het Nederlandse zeewierplatform The Seaweed Company. Met het geld kan het bedrijf, dat zeewier verwerkt in onder meer vleesproducten, gezondheids- en veevoedersupplementen, "grootschalig uitgebouwd worden", zo klinkt het in een persbericht.
Colruyt Group is sinds 2019 minderheidsaandeelhouder van The Seaweed Company. De retailer uit Halle breidt met de nieuwe investering zijn belang uit tot 21 procent.
The Seaweed Company is een Nederlandse start-up die in 2018 werd opgericht. Het bedrijf heeft eigen zeewierboerderijen in Ierland, Marokko, India en Nederland. Het zeewierplatform wil dankzij de investering meer zeewierboerderijen installeren en meer zeewierproducten op de Europese markt brengen. Dat doet het met de labels Blue Farming, gericht op de landbouw, met bijvoorbeeld veevoedersupplementen, en Blue Health, voor consumenten, met gezondheidssupplementen en hybride vleesproducten.
Colruyt is al langer geïnteresseerd in zeewier en ziet er het potentieel van in. "Het is enorm veelzijdig en kan verwerkt worden in voeding, dierenvoeder, meststoffen en zelfs als alternatief voor plastic in verpakkingen", zegt de retailgroep. “We willen ons steentje bijdragen om op een milieuvriendelijkere manier vlees te produceren, en de verduurzaming van veevoeder speelt daar een belangrijke rol in.”
Ze wil op termijn bijvoorbeeld zelf zeewier kweken in de zeeboerderij die voor de kust van Nieuwpoort moet komen, en ze onderzoekt of er zeewier kan worden verbouwd bij haar windmolens op zee.

Bron: Belga / Eigen verslaggeving