Chiquita fuseert tot 's werelds grootste bananenbedrijf
nieuwsDe Amerikaanse fruitproducent Chiquita Brands International, bekend van het bananenmerk, fuseert met de Ierse sectorgenoot Fyffes om 's werelds grootste bananenbedrijf te vormen. Chiquita kende enkele slechte jaren, en de fusie met Fyffes moet een ommekeer brengen. Het fusiebedrijf hoopt concurrenten Dole en Del Monte op afstand te houden. ChiquitaFyffes bezit en leaset meer dan 24.000 hectare in Centraal-Amerika.
De fusie wordt geheel in aandelen afgehandeld, waarna de aandeelhouders van Chiquita 50,7 procent van het nieuwe bedrijf zullen bezitten en de aandeelhouders van Fyffes de rest. Het gecombineerde concern, met de naam ChiquitaFyffes, heeft een jaarlijkse omzet van 4,6 miljard dollar (3,3 miljard euro) en zal een notering krijgen aan de beurs in New York. Het hoofdkantoor komt in het Ierse Dublin, dat bekend is voor zijn ondernemingsvriendelijke belastingwetgeving.
De afgelopen jaren kampte Chiquita steevast met verlies, terwijl de omzet en winst van het half zo grote Fyffes stevig groeiden. Door de fusie hopen ze te besparen op logistiek en inkoop. Het samengaan van de twee ondernemingen moet voor het einde van dit jaar worden afgerond. Volgens de bedrijven zal de fusie leiden tot 40 miljoen dollar aan jaarlijkse kostenbesparingen. Er werken wereldwijd circa 32.000 mensen in meer dan 70 landen voor het gecombineerde bedrijf, dat per jaar meer dan 160 miljoen bananendozen zal verkopen.
Beide bedrijven verkopen ook ananas. Onder de merknaam Sol verkoopt Fyffes ook meloenen, en Chiquita snacks op basis van groente en fruit en verpakte salades met de merknaam Fresh Express. "We blijven onze merken behouden", zegt Chiquita-topman Ed Lonergan. Het fusiebedrijf zal geleid worden door David McCann, nu nog topman bij Fyffes. Aandeelhouders en concurrentiewaakhonden moeten hun goedkeuring nog geven.
Bron: Belga / eigen verslaggeving