nieuws

Campina behaalt mooie omzetgroei in woelig 2007

nieuws
Campina haalde in 2007 een omzetgroei van 11 procent tot 4 miljard euro. Toch heeft het zuivelbedrijf uit Zaltbommel een bewogen en woelig jaar achter de rug door de onverwachte forse stijging van de prijs voor melk op de vrije markt en door de fusiegesprekken met Friesland Foods. Op de vrije markt steeg de melkprijs met bijna 30 procent. De boeren die aan de coöperatie Campina leverden, kregen netto 34,57 euro voor 100 liter melk of 16,5 procent meer dan in 2006. Dat was minder dan de concurrentie.
21 maart 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:03
Het Nederlandse zuivelbedrijf Campina uit Zaltbommel heeft een bewogen en woelig jaar achter de rug door de onverwachte forse stijging van de prijs voor melk op de vrije markt en door de fusiegesprekken met Friesland. Op de vrije markt steeg de melkprijs met bijna 30 procent. De boeren die aan de coöperatie Campina leverden, kregen netto 34,57 euro voor 100 liter melk of 16,5 procent meer dan in 2006. Dat was minder dan de concurrentie.

Bijna alle andere spelers in Europa slaagden erin hun coöperatieve boeren gemiddeld over 2007 meer uit te betalen. Dit leidde zowel in Nederland als in België tot massaal protest. Honderden boeren weigerden nog te leveren. In België daagde Campina die ontrouwe leveranciers voor de rechtbank. “We proberen de plooien glad te strijken zowel in Nederland, waar vele boeren zijn teruggekeerd, als in België”, zei voorzitter Kees Wantenaar.

“Wij verwerken melk en hebben langetermijnafspraken met onze klanten. Daarom kunnen we onze prijs niet zo snel optrekken”, zei Kees Gielen, gedelegeerd bestuurder. “Maar in periodes van dalende prijzen, kunnen wij meer bieden dan de concurrentie. Dat is wellicht dit jaar al het geval”, voegde Gielen eraan toe.

“Over vijf jaar of tussen 2003 en 2007 keerde Campina van alle grote Europese spelers gemiddeld de hoogste contante prijs uit”, zei Wantenaar nog. “Tegen eind 2007 zijn we er toch in geslaagd die fors gestegen melkprijs door te rekenen”, zei Gielen. Dat zal zichtbaar worden in de constante prijs voor 2008, die de leden van de coöperatie zullen ontvangen.

Campina haalde in 2007 een omzetgroei van 11 procent tot 4 miljard euro. De nettowinst bleef beperkt tot 17 miljoen euro. Die groei komt vooral van de zogenaamde gezondheidszuivel. De merken Optimel en Optiwell Control kenden een omzetgroei van 56 procent. Ook de omzet van de 'light' kaas, Milner steeg opnieuw, nu met 21 procent.

Campina verrichtte ook enkele overnames. De eigen volumegroei bleef beneden 2 procent. Op dit ogenblik dreigt opnieuw een melkoverschot met fors gestegen producties in Duitsland, Frankrijk en Ierland. Bovendien heeft de EU het quotum met 2,5 procent verhoogd. Gielen verwacht in de herfst weer schaarste. Campina hield over 2007 het eigen vermogen stabiel op 608 miljoen. “We financieren 60 procent van onze activiteiten met eigen middelen en dat volstaat”, zei Gielen. De fusie met Friesland Foods wordt op 10 april toegelicht.(GL)

Bron: De Tijd

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek